News Media Literacy: A Cross-Cultural Comparison Between Korean, Czech, and American University Students

Thesis title: News Media Literacy: A Cross-Cultural Comparison Between Korean, Czech, and American University Students
Author: Trnková, Michaela
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Syrovátková, Jana
Opponents: Slussareff, Michaela
Thesis language: English
Abstract:
This Master’s thesis emphasizes the complexity of the matter of news media literacy and shows the connection between media environment, patterns of human behavior and decision-making processes, along with the outline of technological trends that affects media production. The purpose of the study is to explore differences and/or similarities related to news consumption and compare key issues of news media literacy between Korean, Czech, and American university students. To meet the goal, an online questionnaire was created and distributed among students of chosen nationalities. Questions discovered students’ approaches in accessing, filtering and evaluating news, their habits and opinions related to media and self-perceived level of news media literacy. From 246 valid responses, a statistical analysis was compiled. There is a high probability of the presence of several cognitive biases such as the third-person effect or illusory superiority among the sample questioned. Besides other results, students need to better understand main principles of social media algorithms and realize the consequences of personalized content.
Keywords: News media literacy; media; critical thinking; personalization; student; news; cognitive bias; comparison
Thesis title: Mediální gramotnost: Mezikulturní srovnání korejských, českých a amerických studentů vysokých škol
Author: Trnková, Michaela
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Syrovátková, Jana
Opponents: Slussareff, Michaela
Thesis language: English
Abstract:
Diplomová práce se soustředí na komplexitu problematiky mediální gramotnosti a popisuje spojitost mezi mediálním prostředím, vzory lidského chování a rozhodovacími procesy a upozorňuje na vliv technologických trendů na produkci mediálního obsahu. Cílem práce je zjistit rozdíly nebo podobnosti související s konzumací mediálních výstupů a porovnat klíčová témata mediální gramotnosti mezi korejskými, českými a americkými studenty vysokých škol. K dosažení tohoto cíle byl vytvořen online dotazník, který byl distribuován mezi studenty zvolených národností. Otázky se zaměřují na způsoby, jak studenti sledují, filtrují a vyhodnocují zpravodajské výstupy, dotazují se na jejich zvyky a názory související s médii a zjišťují vlastní vnímanou úroveň mediální gramotnosti. Z 246 platných odpovědí byla sestavena statistická analýza. U dotázaných respondentů se s vysokou pravděpodobností objevují kognitivní zkreslení, konkrétně efekt třetí osoby a iluzorní nadřazenost. Z výsledků mimo jiné plyne potřeba, aby studenti lépe porozuměli hlavním principům algoritmů sociálních médií a uvědomili si důsledky personalizovaného obsahu.
Keywords: kognitivní zkreslení; srovnání; zpravodajství; kritické myšlení; personalizace; student; média; Mediální gramotnost

Information about study

Study programme: Aplikovaná informatika/Kognitivní informatika
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Informatics and Statistics
Department: Department of Systems Analysis

Information on submission and defense

Date of assignment: 23. 9. 2018
Date of submission: 2. 12. 2019
Date of defense: 24. 1. 2020
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/68369/podrobnosti

Files for download

    Last update: