Evaluation of the strategy of entry of Czech companies into the UK market at the time of Brexit preparation

Thesis title: Zhodnocení strategie vstupu českých firem na trh Velké Británie v době přípravy Brexitu
Author: Grätz, Richard
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Křečková Kroupová, Zuzana
Opponents: Průša, Přemysl
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce si klade za cíl zhodnotit strategii, kterou volí české firmy z automobilového průmyslu při vstupu na trh Velké Británie v době přípravy Brexitu. Diplomová práce se skládá z teoretické a praktické části. V teoretické části je stručně charakterizována ekonomická situace cílové země. Dále se teoretická část diplomové práce zaměřuje na analýzu cílového odvětví, tedy automobilového průmyslu ve Velké Británii. V praktické části je analyzována strategie českých firem při vstupu na tento trh. Analýza byla provedena pomocí informací získaných na stáži při Czechtrade v Londýně a z dotazníkového šetření. Dotazník cílí na firmy podnikající v automobilovém průmyslu na území České republiky. Dotazník byl zaslán na databázi kontaktů agentury Czechtrade v Londýně. Výsledky dotazníku jsou následně porovnány s postupem firmy Vam system, které se vstup na britský trh podařil. Na závěr práce jsou uvedena doporučení pro společnosti, které usilují o navázání takového partnerství.
Keywords: Export; Automobilový průmysl; Brexit; Velká Británie; Dodavatelský řetězec; Obchodní strategie; Česká republika; CzechTrade; Import
Thesis title: Evaluation of the strategy of entry of Czech companies into the UK market at the time of Brexit preparation
Author: Grätz, Richard
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Křečková Kroupová, Zuzana
Opponents: Průša, Přemysl
Thesis language: Česky
Abstract:
The aim of this diploma thesis is to evaluate the strategy chosen by Czech companies from the automotive industry when entering the UK market at the time of Brexit preparation. The thesis consists of theoretical and practical part. The theoretical part briefly describes the economic situation of the target country. Furthermore, the theoretical part of the thesis focuses on the analysis of the target industry, the automotive industry in the UK. The practical part analyzes the strategy of Czech companies entering this market. The analysis was carried out using information obtained during the internship at Czechtrade in London and a questionnaire survey. The questionnaire targets companies operating in the automotive industry in the Czech Republic. The questionnaire was sent to the Czechtrade contact database. The results of the questionnaire are then compared with the the strategy of VAM system company, which succeeded in entering the British market. At the end of this thesis, there are recommendations for companies seeking to establish such relationship.
Keywords: Supply chain; Business strategy; Automotive industry; Import; Brexit; United Kingdom; Czech Republic; CzechTrade; Export

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Mezinárodní obchod
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of Retailing and Commercial Communications

Information on submission and defense

Date of assignment: 25. 9. 2018
Date of submission: 5. 12. 2019
Date of defense: 15. 1. 2020
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/66956/podrobnosti

Files for download

    Last update: