Consumer decision-making when choosing a mortgage product

Thesis title: Rozhodování spotřebitele při výběru hypotečního produktu
Author: Krejčí, Roman
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Sadílek, Tomáš
Opponents: Löster, Tomáš
Thesis language: Česky
Abstract:
Cílem této práce je vyhodnotit kritéria, které jsou pro spotřebitele rozhodující při výběru hypotečního produktu. Bakalářská práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část obsahuje pojmy o hypotečním úvěru, jednotlivá kritéria hypotečního úvěru a také historii vývoje hypotečního trhu. Ke zjištění důležitostí kritérií bylo využito dotazníkové šetření. Vyhodnocení bylo provedeno na základě získaných dat, jehož součástí je i vyhodnocení stanovených výzkumných hypotéz. Autor práce došel k závěrům, že nejdůležitějšími kritérii při výběru hypotečního produktu je výše úrokové sazby, nízká administrativní zátěž a fixace úrokové sazby. Na závěr byly sepsány návrhy a jednotlivá doporučení k vyhodnoceným kritériím hypotečního produktu, na jejichž základě jde sestavit úspěšná marketingová strategie nebo je lze využít v komunikaci s klienty ve finančním odvětví.
Keywords: banka; úvěr; hypotéka; fixace; úroková sazba
Thesis title: Consumer decision-making when choosing a mortgage product
Author: Krejčí, Roman
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Sadílek, Tomáš
Opponents: Löster, Tomáš
Thesis language: Česky
Abstract:
The aim of this bachelor’s thesis is to evaluate criteria that are crucial for customers choosing mortgage product. The bachelor’s thesis is divided into a theoretical and practical part. The theoretical part contains terms about a mortgage loan, individual criteria of a mortgage loan and also the history of mortgage market development. A questionnaire survey was used to determinate the importance of the criteria. The evaluation was carried out based on the obtained data, which also includes the evaluation of stated research hypotheses. The author concludes that the most important criteria in choosing a mortgage product are the interest rate, low administrative burden and interest rate fixation. In conclusion, suggestions and individual recommendations for the evaluated criteria of mortgage product were made, based on which a successful marketing strategy could be developed or could be used in communication with clients in the financial sector.
Keywords: mortgage; interest rate; loan; bank; fixation

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Manažer obchodu
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of Retailing and Commercial Communications

Information on submission and defense

Date of assignment: 19. 9. 2019
Date of submission: 6. 12. 2019
Date of defense: 15. 1. 2020
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/70581/podrobnosti

Files for download

    Last update: