The influence of particularities of consumer behavior on the automotive market in Prague and in the Moravian-Silesian Region

Thesis title: Vliv specifik spotřebního chování na trhu osobních automobilů v Praze a v Moravskoslezském kraji
Author: Mrózková, Michaela
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Koudelka, Jan
Opponents: Zamazalová, Marcela
Thesis language: Česky
Abstract:
Cílem diplomové práce je analyzovat a porovnat nákupní chování a zvyklosti na trhu osobních automobilů mezi občany Prahy a občany Moravskoslezského kraje. V teoretické části je pojednáno o problematice spotřebního chování, kupního rozhodovacího procesu, segmentace trhu a automobilovém trhu v ČR. Praktická část zahrnuje segmentaci trhu na základě sekundárních dat MML-TGI a primárních dat získaných z vlastního šetření. Segmentace je realizována prostřednictvím shlukové a faktorové analýzy, kontingenčních tabulek, popisných statistik nebo obecné analýzy. Práce se dále zabývá analýzou diferencí ve spotřebním chování na trhu osobních automobilů osob z Prahy a z Moravskoslezského kraje. V závěru práce jsou navržena marketingová doporučení pro tržní segmenty a spotřebitele v jednotlivých krajích.
Keywords: segmentace; spotřební chování; MML-TGI; automobilový trh; kontingenční tabulky; shluková analýza
Thesis title: The influence of particularities of consumer behavior on the automotive market in Prague and in the Moravian-Silesian Region
Author: Mrózková, Michaela
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Koudelka, Jan
Opponents: Zamazalová, Marcela
Thesis language: Česky
Abstract:
The goal of this thesis is to analyze and compare purchase behavior and customs on the Czech automotive market between the population of Prague and the Moravian-Silesian Region. The theoretical part is addressing a topic of consumer behavior, purchase decision-making process, market segmentation and the automotive market in the Czech Republic. The practical part focuses on market segmentation based on secondary data from the MML-TGI database and on primary data acquired from the conducted research. The segmentation is carried out through cluster and factor analysis, pivot tables, descriptive statistics and general analysis. Additionally, this thesis examines consumer behavior differences on the automotive market between citizens of Prague and the Moravian-Silesian region. Finally, some marketing recommendations were elaborated to successfully target and effectively communicate with the market segments and the consumers in the regions.
Keywords: segmentation; MML-TGI; consumer behavior; automotive market; crosstabs; cluster analysis

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 20. 3. 2019
Date of submission: 10. 12. 2019
Date of defense: 28. 1. 2020
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/70440/podrobnosti

Files for download

    Last update: