The Influence of Information on Consumer Behaviour in Soft Drinks Market

Thesis title: Vliv informací na spotřební chování na trhu s nealkoholickými nápoji
Author: Strašíková, Monika
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Závodný Pospíšil, Jan
Opponents: Fiala, Roman
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce je zaměřena na vliv informací na trhu s nealkoholickými nápoji v České republice. Práce zkoumá spotřebitelské chování osob ve věkové kategorii 20–25 let a současně zjišťuje preference, názory a postoje konzumentů. Primárně se zaměřuje na problematiku racionality při spotřebě konkrétního nealkoholického nápoje. V diplomové práci jsou použity techniky marketingového výzkumu, a to dotazníkové šetření (n=113) a experiment (n =26) provedený na řízené degustaci 100 % pomerančových džusů. Výstupem práce je identifikace hlavních faktorů ovlivňující spotřební chování a ověření předpokladu racionality při spotřebě na trhu s nealkoholickými nápoji. Následujícím výstupem jsou pak návrhy a doporučení pro prodejce/ výrobce za účelem zvýšení prodeje.
Keywords: iracionalita; spotřební chování; nealkoholické nápoje; rozhodování
Thesis title: The Influence of Information on Consumer Behaviour in Soft Drinks Market
Author: Strašíková, Monika
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Závodný Pospíšil, Jan
Opponents: Fiala, Roman
Thesis language: Česky
Abstract:
The thesis focuses on the way information influences the soft drinks market in the Czech Republic. It examines consumer behaviour of persons in the “20 to 25 years” age bracket and at the same time ascertains the consumers’ preferences, opinions, and attitudes. Its primary concern is the issue of rationality in relation to the consumption of a particular soft drink. The thesis employs marketing research techniques, namely questionnaire survey (n=113) and trial (n=26) conducted during a controlled tasting of 100% orange juices. The research identifies the main factors influencing consumer behaviour and checks the rationality assumption regarding consumption in soft drinks market. This leads to suggestions and recommendations for sellers/manufacturers to maximize their sales.
Keywords: consumer behaviour; soft drinks; decision-making; Irrationality

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Management
Department: Department of Management

Information on submission and defense

Date of assignment: 28. 4. 2018
Date of submission: 18. 12. 2019
Date of defense: 3. 2. 2020
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/65888/podrobnosti

Files for download

    Last update: