Intercultural aspects of customer communication

Thesis title: Interkulturní aspekty komunikace se zákazníky
Author: Vejvalková, Lenka
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Hiršová, Miloslava
Opponents: Musil, Martin
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce se zabývá zkoumáním kulturních rozdílů mezi německou a českou kulturou v rámci spolupráce a komunikace dvou vybraných firem. Cílem práce bylo za pomocí teoretického rámce, který je věnován odborným a teoretickým poznatkům pro zkoumanou problematiku, nalézt a popsat kulturní rozdíly, se kterými se čeští pracovníci při spolupráci a komunikaci s německou kulturou setkávají. Na základě zjištěných poznatků pomocí dotazníkového šetření dále popsat, zda se kulturní odlišnosti shodují s předem vybraným modelem kulturních dimenzí Geerta Hostedeho a pomocí polostrukturovaných rozhovorů uvést, jaké problémy zjištěné kulturní odlišnosti přináší. Bylo zjištěno, že kulturní odlišnosti u německých pracovníků se s vybraným kulturním modelem převážně shodují a přináší s sebou zejména problémy v procesu výměny informací a nedostatek časového rozhraní na řešení stanovených úkolů v rámci vzájemné spolupráce.
Keywords: Interkulturní rozdíly; Komunikace; Dimenze národní kultury; Geert Hofstede; Kultura
Thesis title: Intercultural aspects of customer communication
Author: Vejvalková, Lenka
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Hiršová, Miloslava
Opponents: Musil, Martin
Thesis language: Česky
Abstract:
The subject of this diploma thesis was studying of cultural differences between German and Czech culture within the cooperation and communication in two selected companies. The aim of the work was to find and describe the cultural differences that Czech workers encounter in cooperation and communication with German culture. On the basis of the results from the questionnaire survey describe whether the cultural differences coincide with the pre-selected model of Geert Hofstede cultural dimensions and by using the semi-structured interviews to indicate what problems the identified cultural differences pose. It has been found the cultural differences among German workers largely coincide with the selected cultural model and also in particular, entails problems in the process of exchanging information and the lack of a time for designated set tasks in the framework of mutual cooperation.
Keywords: Communication; Culture; Intercultural differences; Dimensions of national culture; Geert Hofstede

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Management
Department: Department of Social Sciences

Information on submission and defense

Date of assignment: 6. 2. 2018
Date of submission: 18. 12. 2019
Date of defense: 3. 2. 2020
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/64679/podrobnosti

Files for download

    Last update: