Factors influencing consumer behavior when purchasing vehicles with hybrid and electric drive

Thesis title: Faktory ovlivňující spotřebitelské chování při nákupu vozů s hybridním a elektrickým pohonem
Author: Kramešová, Magdaléna
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Kincl, Tomáš
Opponents: Novák, Michal
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce se zabývá spotřebním chování ve vztahu k vozům s hybridním a elektrickým pohonem. Výzkum faktorů ovlivňujících spotřebitele je postaven na replikaci malajsijské studie „A Study of Factors influencing Consumer’s Purchase Intention toward Green Vehicles: Evidence from Malaysia“ od autorského kolektivu Yong a kol. (2017). Vlastní šetření je navrženo za pomoci aplikace modelu TPB - teorie plánovaného jednání. Cílem je vyzkoumat vztahy mezi záměrem nákupu vozů s alternativním pohonem a jednotlivými pilíři modelu TPB – environmentální postoje, subjektivní normy a vnímaná kontrola jednání. Pro vyhodnocení je použita vícenásobná lineární regrese. Výsledky výzkumu ukazují, že subjektivní normy a kontrola jednání jsou statisticky významné. Existenci vztahu mezi environmentálními postoji a záměrem nákupu vozů s hybridním a elektrickým pohonem nelze prokázat. Za předpokladu, že v oblasti nákupu vozů s hybridním a elektrickým pohonem existuje rozdíl attitude-action gap, doplňkové šetření dále cílí na objevení hlavních bariér.
Keywords: environmentální spotřeba; elektromobil; spotřební chování; teorie plánovaného jednání
Thesis title: Factors influencing consumer behavior when purchasing vehicles with hybrid and electric drive
Author: Kramešová, Magdaléna
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Kincl, Tomáš
Opponents: Novák, Michal
Thesis language: Česky
Abstract:
This thesis deals with consumer behavior in relation to cars with hybrid and electric drive. Research on factors affecting consumers is based on the replication of the Malaysian study “A Study of Factors Influencing Consumer's Purchase Intention towards Green Vehicles: Evidence from Malaysia” by Yong et al. (2017). The research is designed using TPB model - the theory of planned behavior. The main goal is to examine relationships between intention to purchase car with alternative drive and the pillars of TPB model – environmental attitudes, subjective norms and perceived behavioral control. Multiple linear regression is used for evaluation. The research result shows that subjective norms and perceived behavioral control are statistically significant. The existence of a relationship between environmental attitudes and the intention to purchase hybrid and electric cars cannot be proven. Assuming that there is an attitude-action gap when purchasing vehicles with hybrid and electric drive, the additional research further aims to discover the main barriers.
Keywords: theory of planned behavior; consumer behavior; sustainable consumption; electric car

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Management
Department: Department of Management

Information on submission and defense

Date of assignment: 23. 10. 2018
Date of submission: 20. 12. 2019
Date of defense: 22. 1. 2020
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/67497/podrobnosti

Files for download

    Last update: