Didactic economic game as a method of experiential learning and its verification in teaching

Thesis title: Didaktická ekonomická hra jako metoda zážitkového učení a její ověření ve výuce
Author: Hrazdilová, Eva
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Berková, Kateřina
Opponents: Krpálková Krelová, Katarína
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato diplomová práce se zabývá hrou jako aktivizační metodou při výuce účetnictví a ekonomiky v rámci třetích ročníků obchodních akademií. Cílem práce bylo navrhnout didaktickou ekonomickou hru, která inovativním způsobem umožní studentům zopakovat a v praktické modelové situaci aplikovat naučenou teorii z oblasti účetnictví a ekonomiky. Navržená hra nazvaná „Obchod s bonboniérou“ byla následně v praxi vyzkoušena v rámci výuky na Obchodní akademii Hovorčovická v Praze. Díky ústní i dotazníkové zpětné vazbě od studentů i pedagogů byly některé aspekty hry upraveny (například časová dotace), nicméně pedagogický výzkum, respektive uplatnění hry v rámci výuky ukázaly, že žáci tuto formu aktivizace a opakování učiva z velké většiny přijímají kladně. Navrhovanou hru „Obchod s bonboniérou“ je možné zařadit do výuky na konci třetího ročníku obchodní akademie a využít ji jako metodu zážitkového učení k zopakování probrané látky.
Keywords: zážitkové učení; aktivizace; didaktická hra; účetnictví; ekonomika; obchodní akademie; moderní vyučování
Thesis title: Didactic economic game as a method of experiential learning and its verification in teaching
Author: Hrazdilová, Eva
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Berková, Kateřina
Opponents: Krpálková Krelová, Katarína
Thesis language: Česky
Abstract:
This thesis deals with the game as an activation method in teaching accounting and economics in the third year of business academies. The aim of the thesis was to design a didactic economic game that will enable students to revise a learned theory from the field of accounting and economics and apply it in a practical model situation. The proposed game called “Box of chocolates trade” was subsequently tested in practice at the Hovorčovická Business Academy in Prague. Thanks to both oral and questionnaire feedback from students and teachers, some aspects of the game were adjusted (e.g. time allocation), nevertheless, pedagogical research, particularly the application of the game during the lessons, showed that students received this form of activation and curriculum revision largely positively. The proposed game called " Box of chocolates trade " can be included in the lessons at the end of the third year of the business academy and used as a method of experiential learning to revise the curriculum.
Keywords: accounting; economics; activation; experiential learning; didactic game; business academy; modern teaching

Information about study

Study programme: Finance a účetnictví/Učitelství ekonomických předmětů pro střední školy
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Finance and Accounting
Department: Department of Economic Teaching Methodology

Information on submission and defense

Date of assignment: 3. 6. 2019
Date of submission: 8. 1. 2020
Date of defense: 6. 2. 2020
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/69909/podrobnosti

Files for download

    Last update: