The effect of mindfulness on economic education
Thesis title: | Vliv mindfulness na ekonomické vzdělávání |
---|---|
Author: | Štěpánová, Petra |
Thesis type: | Diplomová práce |
Supervisor: | Vacínová, Tereza |
Opponents: | Pavera, Libor |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | Práce shrnuje poznatky o mindfulness a představuje specifika a možnosti jeho využití v práci se studenty ekonomického zaměření. Uvádí některé programy založené na mindfulness využívané v klinické i školní praxi. Dále tato práce uvádí stručné zhodnocení studií, které sledují vliv těchto programů na různé aspekty vzdělávání. Značná část této práce podrobně popisuje průběh Relational Mindfulness Training programu. Empirická část definuje kvantitativní zkoumání vlivu RMT kurzu na vybrané aspekty vzdělávání u studentů VŠE a prezentuje porovnání situace před absolvováním kurzu a po něm. Na základě párového T-testu bylo zjištěno, že RMT má statisticky významný vliv při studiu, zejména pak na zvládání stresu, schopnost udržení pozornosti při studiu a práci s prokrastinací. |
Keywords: | prokrastinace; RMT; Mindfulness; stres; pozornost |
Thesis title: | The effect of mindfulness on economic education |
---|---|
Author: | Štěpánová, Petra |
Thesis type: | Diploma thesis |
Supervisor: | Vacínová, Tereza |
Opponents: | Pavera, Libor |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | This thesis summarizes findings about mindfulness and presents specifics and possibilities of its use in work with students of economical field of studies. It describes mindfulness programs used in clinical practise, as well as at schools. Furthermore, it provides a brief evaluation of the studies, that focuses on the impact of these programs on various aspects of education. Main part of this thesis describes the Relational Mindfulness Training program. The empirical part defines a quantitative examination of the impact of RMT on selected aspects of education. It also compares figures before the RMT course and after that. Based on the paired T-test, it was found that RMT has statistically significant impact on the studying, especially with regard to stress, paying attention and dealing with procrastination. |
Keywords: | RMT; procrastination; attention; Mindfulness; stress |
Information about study
Study programme: | Finance a účetnictví/Učitelství ekonomických předmětů pro střední školy |
---|---|
Type of study programme: | Magisterský studijní program |
Assigned degree: | Ing. |
Institutions assigning academic degree: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: | Faculty of Finance and Accounting |
Department: | Department of Economic Teaching Methodology |
Information on submission and defense
Date of assignment: | 2. 3. 2018 |
---|---|
Date of submission: | 15. 1. 2020 |
Date of defense: | 6. 2. 2020 |
Identifier in the InSIS system: | https://insis.vse.cz/zp/65186/podrobnosti |