Evaluation of audiovisual works for business transactions and financial reporting

Thesis title: Oceňování uměleckých audiovizuálních děl pro obchodní transakce a účetní výkaznictví
Author: Kosejk, Petr
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Zelenka, Vladimír
Opponents: Müllerová, Libuše
Thesis language: Česky
Abstract:
Audiovizuální (AV) dílo má silné charakteristiky. Je dílem nejlépe spouštějící emoce a nejlépe využívá potenciál marketingových kampaní. AV díla pro obchodní transakce a účetní výkaznictví jsou oceněny na základě jejich interních vlastností a také vlastností, které jí jsou následně od uživatelů přiděleny. V této práci existují dvě ocenění, primární a sekundární ocenění AV díla. Primární ocenění vychází ze surových technických vstupů, které jsou očištěny od veškerého umění a sledovány ve vlastních nákladech nebo pořizovacích cenách. Toto ocenění může být ovlivněno know-how nebo duševnem jeho autorů, ale počítá se s tím, že umělec tvořící AV dílo jeho um vloží do ceny za jeho službu (know-how tohoto umu je v práci také řešeno). Sekundární ocenění je takové, které se objeví po vydání AV díla veřejnosti. Konzumenti AV díla si udělají názor, který bude veřejně přijímán. Toto druhotné ocenění je problémem, který je třeba řešit. Marketing má velkou sílu, ale přesto je ocenění AV díla (především uměleckého) v rukou jeho konzumentů. Následné ocenění již nelze získat z pořizovacích cen, protože je markantně odlišné, a proto je třeba využít metod ocenění na základech tržní ceny. Společnosti by měly správně reagovat, pokud jejich AV dílo, které je v rozvaze umístěno v nehmotném majetku, přináší, nebo nepřináší budoucí ekonomický prospěch. Místo toho je v účetních závěrkách AV dílo upozaděno všem ostatním nehmotným aktivům a jeho ekonomická i sociálně/umělecká síla přehlížena. Metody navržené pro výpočet ocenění následného díla jsou metoda násobitelů a metoda podílu na zisku. Doporučení, které tato práce nese, je nepodceňovat sílu AV děl a do budoucna AV díla samostatně a pečlivěji zobrazovat ve finančních výkazech – především z důvodu investorského a za účelem udržení dobrého jména (nebo za účelem přiznání vlastních chyb při vydání kontroverzních a nemorálních AV děl).
Keywords: Nehmotné dílo; hudba; reklama; účetní závěrka; marketing; ocenění; video
Thesis title: Evaluation of audiovisual works for business transactions and financial reporting
Author: Kosejk, Petr
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Zelenka, Vladimír
Opponents: Müllerová, Libuše
Thesis language: Česky
Abstract:
The audiovisual (AV) work has some main characteristics. It triggers the emotions and better the potential of marketing campaigns. AV works for business transactions and financial reporting are evalued on the basis of their internal properties and the properties that are assigned to them by users. There are two evaluation principles in this work, the so-called primary and secondary evaluation of the AV work. The primary evaluation is based on technical inputs that are cleared of all art and recognized at own cost or purchase price. This evaluation may be influenced by the know-how or the intellectual spirit of its authors. The artist making the AV work puts his talent into the price for his service (the know-how of also solved in the work). The secondary evaluation is that appear after the release of the AV work to the public. Consumers of the AV work will make an opinion that will be publicly accepted. This secondary valuation is a problem that needs to be calculated. Marketing has a great deal of power, yet the appreciation of AV works (especially art) is in the hands of its consumers. Secondary evaluation can no longer be obtained from purchase price because it is significantly different and therefore it is necessary to use other valuation methods on the basis of market price. Companies should respond properly if their AV work, which is placed on the balance sheet in intangible assets, brings or does not bring future economic benefits. Instead the AV the work is hidden by all other intangible assets and its economic and social / artistic power is in the financial statements overlooked. The methods proposed for calculating the secondary evaluation are the multipliers method and the profit-sharing method. The recommendation this work carries is not to underestimate the power of AV works and to display AV works separately and more carefully in financial statements in the future - primarily for investor reasons and to maintain good brand name (or to admit own mistakes when publishing controversial AV works).
Keywords: music; video; marketing; financial statements; evaluation; advertising; Intangible assets

Information about study

Study programme: Finance a účetnictví/Účetnictví a finanční řízení podniku
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Finance and Accounting
Department: Deparment of Finacial Accounting and Auditing

Information on submission and defense

Date of assignment: 24. 9. 2019
Date of submission: 20. 1. 2020
Date of defense: 5. 2. 2020
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/70739/podrobnosti

Files for download

    Last update: