Influence of brand’s “country of origin” on consumer’s shopping decisions with a focus on chocolate market segment

Thesis title: Vliv země původu značek na nákupní rozhodování spotřebitele se zaměřením na čokoládový segment
Author: Spurná, Nikola
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Zamykalová, Miroslava
Opponents: Gullová, Soňa
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato bakalářská práce zkoumá vliv země původu na nákupní rozhodování konečných spotřebitelů v rámci segmentu tabulkových čokolád. Dále se práce zaměřuje na okolnosti tímto atributem podmíněné, jako jsou předsudky, očekávání a upřednostňování produkce určitých zemí. Důraz je také kladen na značky společností aktivních na českém trhu a aktuální situaci v rámci tržního segmentu. Hlavní výzkumnou metodou práce bylo kvantitativní dotazníkové šetření, distribuované mezi českými respondenty, následované kontingenční analýzou. Veškeré praktické úkony jsou nejprve podloženy teoretickými základy jak z firemního, tak spotřebitelského pohledu.
Keywords: kupní rozhodovací proces; marketing; korporátní společnost; trh s rychloobrátkovým zbožím; faktory nákupního rozhodnutí; trh B2C; mezinárodní trhy; země původu; spotřebitelské chování; konečný spotřebitel; marketingový mix
Thesis title: Influence of brand’s “country of origin” on consumer’s shopping decisions with a focus on chocolate market segment
Author: Spurná, Nikola
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Zamykalová, Miroslava
Opponents: Gullová, Soňa
Thesis language: Česky
Abstract:
This bachelor’s thesis investigates influence of country of origin on shopping decisions made by end consumers within a segment of chocolate tablets. Furthermore focuses this thesis on circumstances influenced by this attribute. These are prejudices, expectations and favouring of production from certain countries. Brands active on Czech market are emphasized as well as current situation in this segment. Main exploratory method of this paper was quantitative questionnaire, which was distributed among Czech consumers, followed by contingent analysis. All practical actions were based on theoretical basics from company’s and consumer’s point of view.
Keywords: end consumer; marketing mix; corporate company; shopping decision-making process; marketing; international markets; fast moving consumer's good's market; factors of shopping decisions; B2C market; consumer's behaviour; country of orign

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Mezinárodní obchod
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of International Business

Information on submission and defense

Date of assignment: 12. 6. 2019
Date of submission: 10. 4. 2020
Date of defense: 27. 5. 2020
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/69972/podrobnosti

Files for download

    Last update: