Importance and quality of online distribution channels of tour operators and travel agents in the Czech Republic

Thesis title: Význam a kvalita online distribučních cest CK/CA v ČR
Author: Paďouková, Tereza
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Kalábová, Markéta
Opponents: Petrů, Zdenka
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce se zabývá online distribučními kanály v cestovních kancelářích a cestovních agenturách v České republice, jejich růstem oproti offline kanálům a kvalitou. Cílem je zhodnocení fungování těchto kanálů ve vybraných společnostech a naznačení příležitostí pro zlepšení aspektů kvality online prodejní sítě. Teoretická část poskytuje podklad k analýze prostřednictvím definic zprostředkujících subjektů cestovního ruchu, vymezení jejich postavení v České republice, objasnění distribučních kanálů, kvality v cestovním ruchu a marketingového výzkumu. Praktická část dokazuje význam e-commerce v cestovních kancelářích na základě reálných dat z vybrané společnosti. Výzkum ve formě mystery shoppingu je proveden v 9 subjektech za různá časová období a zkoumá kvalitu online distribučních cest jako jsou objednávky přes webové stránky, call centra a chatové aplikace.
Keywords: Cestovní kanceláře; Cestovní agentury; Online distribuční kanály; E-commerce v cestovním ruchu; Mystery shopping; Kvalita v cestovním ruchu
Thesis title: Importance and quality of online distribution channels of tour operators and travel agents in the Czech Republic
Author: Paďouková, Tereza
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Kalábová, Markéta
Opponents: Petrů, Zdenka
Thesis language: Česky
Abstract:
This master thesis focuses on online distribution channels in tour operators and travel agents in the Czech Republic, specifically on its growth versus offline channels and its quality. The main aim is to analyze these channels in selected companies and indicate opportunities to improve aspects of quality of online sales. The theoretical part provides a background for the analysis through definitions of tour operators and travel agents, its position in the Czech market, clarification of distribution channels, quality in tourism and marketing research. The practical part proves importance of e-commerce in these companies on the basis of real internal data of chosen tour operator. Mystery shopping as the main research is done in 9 companies through various time periods and examines quality of online distribution channels such as website orders, call center or chat bot.
Keywords: Travel agents; Online distribution channels; Tour operators; E-commerce in tourism; Mystery shopping; Quality in tourism

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Cestovní ruch
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of Tourism

Information on submission and defense

Date of assignment: 19. 3. 2018
Date of submission: 10. 4. 2020
Date of defense: 27. 5. 2020
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/65503/podrobnosti

Files for download

    Last update: