Discourse analysis of IQOS phenomenon in influencer marketing environment

Thesis title: Diskurzívna analýza fenoménu IQOS v prostredí influencer marketingu
Author: Feriancová, Daniela
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Závodný Pospíšil, Jan
Opponents: Šimůnek, Michal
Thesis language: Slovensky
Abstract:
Bakalárska práca sa zaoberá problematikou propagovania tabakových výrobkov na sociálnej sieti Instagram. V teoretickej časti vymedzuje pojmy ako marketing, reklama, zameriava sa na rozbor online marketingu a online reklamy, sociálnych médií a sociálnych sietí, influencerov a influencer marketingu a na legislatívne normy a pravidlá sťahujúce sa na propagovanie tabakových výrobkov. Súčasťou teoretickej časti je aj opis zariadení nahrievajúcich tabak, špecificky orientované na IQOS. Praktická časť s využitím diskurzívnej analýzy rozoberá príspevky zverejnené na Instagrame, ktoré boli zamerané na propagovanie IQOSu. Príspevky sú rozdelené do 3 hlavných skupín podľa typu príspevkov. V závere prebehne súhrnný rozbor propagovaných príspevkov, ktorý dopomôže k zodpovedaniu výskumných otázok a vyvodeniu záveru.
Keywords: influenceri; IQOS; diskurzívna analýza; influencer marketing; skrytá reklama
Thesis title: Diskurzivní analýza fenoménu IQOS v prostředí influencer marketingu
Author: Feriancová, Daniela
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Závodný Pospíšil, Jan
Opponents: Šimůnek, Michal
Thesis language: Slovensky
Abstract:
Bakalářská práce se zabývá problematikou propagace tabákových výrobků na sociální síti Instagram. V teoretické části vymezuje pojmy jako marketing, reklama, zaměřuje se na rozbor online marketingu a online reklamy, sociálních médii a sociálních sítí, influencry a influencer marketingu a na legislativní normy a pravidla stahující se na propagaci tabákových výrobků. Součástí teoretické části je i popis zařízení nahrievajúcich tabák, specificky orientované na IQOS. Praktická část s využitím diskurzivní analýzy rozebírá příspěvky zveřejněny na Instagramu, které byly zaměřeny na propagování IQOSu. Příspěvky jsou rozděleny do 3 hlavních skupin podle typu příspěvků. V závěru proběhne souhrnný rozbor propagovaných příspěvků, který dopomůže k zodpovězení výzkumných otázek a vyvození závěru.
Keywords: influencer marketing; diskurzivní analýza; influencři; IQOS; skrytá reklama
Thesis title: Discourse analysis of IQOS phenomenon in influencer marketing environment
Author: Feriancová, Daniela
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Závodný Pospíšil, Jan
Opponents: Šimůnek, Michal
Thesis language: Slovensky
Abstract:
The bachelor thesis deals with the promotion of tobacco products on the social network Instagram. The theoretical part defines terms such as marketing, advertising, focuses on the analysis of online marketing and online advertising, social media and social networks, influencers and influencer marketing and legislative standards and rules for the promotion of tobacco products. Part of the theoretical part is also a description of tobacco heating products, specifically oriented to IQOS. The practical part, using discourse analysis, analyzes the posts published on Instagram, which were aimed at promoting IQOS. The posts are divided into 3 main groups according to the type of contributions. In the end a summary analysis of the promoted posts will be carried out, which will help to answer the research questions and draw a conclusion.
Keywords: influencers; hidden ad; discourse analysis; influencer marketing; IQOS

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Management
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Management
Department: Department of Management

Information on submission and defense

Date of assignment: 23. 9. 2019
Date of submission: 14. 4. 2020
Date of defense: 9. 6. 2020
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/70665/podrobnosti

Files for download

    Last update: