The design of teaching aid for teaching curriculum about a value-added tax for the secondary schools
Thesis title: | Návrh učební pomůcky pro výuku učiva o dani z přidané hodnoty pro střední školy |
---|---|
Author: | Mikulecká, Barbora |
Thesis type: | Diplomová práce |
Supervisor: | Berková, Kateřina |
Opponents: | Fišerová, Marie |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | Tato diplomová práce je zaměřená na daň z přidané hodnoty, týkající se tuzemska, Evropské unie a třetích zemí. Hlavním cílem bylo vytvoření učební pomůcky pro žáky středních ekonomických škol. Učební pomůcka má podobou případové studie, která se skládá ze dvou částí. První část se týká teorie daně z přidané hodnoty a druhá účetnictví. Studie je tvořená tak, aby došlo ke spojení teorie ze školního prostředí s reálným pracovním prostředím. Proto mají žáci k dispozici faktury neboli daňové doklady. K ověření případové studie došlo na Obchodní akademii v Hradci Králové v předmětu daňový systém ve druhém ročníku. Předmět je vyučován ve studijním oboru Veřejnosprávní činnost. Případová studie byla vytvořena na základě informací, které vyplývali z přímého rozhovoru. Rozhovor byl poskytnut vyučující předmětu daňový systém. Zpětná vazba týkající se zpracování případové studie byla zajištěna dotazníkovým šetřením, které probíhalo u žáků a u vyučující předmětu daňový systém. |
Keywords: | případová studie; veřejnosprávní činnost; účetnictví podnikatele; Daň z přidané hodnoty; ekonomika; obchodní akademie |
Thesis title: | The design of teaching aid for teaching curriculum about a value-added tax for the secondary schools |
---|---|
Author: | Mikulecká, Barbora |
Thesis type: | Diploma thesis |
Supervisor: | Berková, Kateřina |
Opponents: | Fišerová, Marie |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | The thesis is focused on a value-added tax related to the Czech Republic, the European Union and third countries. The main goal was to create teaching aids for students studying the secondary schools of economics. The teaching aid takes the form of a case study consisting of two parts. The first part deals with the theory of a value-added tax while the second one is devoted to accounting. The study is con-ceived in the way to combine a theory of school environment with a real work. Therefore, students have access to invoices or tax documents, verified within a subject “Tax System for the 2nd Grade” at the Business Academy of Hradec Králové. The subject is taught within the “Public Administration” study field. The case study was worked out following the pieces of information resulting from standardized interviews. The interviews were provided by a “Tax System” lecturer. The feedback concerning the case study was performed in the way of a questionnaire survey filled out by the students of the “Tax System” subject. |
Keywords: | economics; a business academy; public administration; A value-added tax; case study; entrepreneur accounting |
Information about study
Study programme: | Finance a účetnictví/Učitelství ekonomických předmětů pro střední školy |
---|---|
Type of study programme: | Magisterský studijní program |
Assigned degree: | Ing. |
Institutions assigning academic degree: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: | Faculty of Finance and Accounting |
Department: | Department of Economic Teaching Methodology |
Information on submission and defense
Date of assignment: | 1. 10. 2019 |
---|---|
Date of submission: | 21. 4. 2020 |
Date of defense: | 15. 6. 2020 |
Identifier in the InSIS system: | https://insis.vse.cz/zp/70965/podrobnosti |