Loyalty of a selected segment of customers in the tobacco market

Thesis title: Loajalita vybraného segmentu zákazníků na trhu s tabákovými výrobky
Author: Boušková, Aneta
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Novák, Michal
Opponents: Bažantová, Simona
Thesis language: Česky
Abstract:
Cílem práce je zjistit míru loajality kuřáků ke značce cigaret, kterou pravidelně kouří. Dále se práce zabývá zjištěním významnosti vybraných faktorů jako je například cena, chuť či vzhled krabičky při spotřebitelském rozhodování o volbě produktu mezi rakouskými a německými kuřáky tabákových výrobků na hraničních přechodech s Českou republikou. V neposlední řadě porovnat loajalitu a nákupní odlišnosti těchto kuřáků. Teoretická část práce obsahuje definici a přiblížení základních pojmů, které se zkoumanou problematikou bezprostředně souvisí. Vysvětleny jsou pojmy loajalita, spokojenost, zákazník, značka, kupní chování a rozhodování a také je nastíněna současná situace na trhu tabákových výrobků v České republice, Rakousku a Německu. V praktické části práce jsou uvedeny výsledky primárního výzkumu. Nejdůležitější část práce tvoří vyhodnocení dotazníkového šetření spolu s diskusí zjištěných výsledků. V závěru práce je uvedeno zhodnocení naplnění cíle bakalářské práce. Na základě zjištěných výsledků v této práci mohou přijímat informovaná rozhodnutí například tabákové společnosti a další zúčastněné strany jako jsou tvůrci veřejné politiky.
Keywords: Loajalita; Spokojenost; Kupní chování; Tabákové výrobky; Zákazník
Thesis title: Loyalty of a selected segment of customers in the tobacco market
Author: Boušková, Aneta
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Novák, Michal
Opponents: Bažantová, Simona
Thesis language: Česky
Abstract:
The aim of the work is to find out the degree of loyalty of smokers to the brand of cigarettes, which they regularly smoke. Furthermore, the work deals with finding the significance of selected factors such as price, taste or appearance of the box in the consumer decision on the choice of product. The survey is carried out between Austrian and German tobacco smokers at the border crossing points with the Czech Republic. Last but not least, compare the loyalty and shopping differences of these smokers. The theoretical part contains definition and approximation of basic terms, which are directly related to the researched issue. The concepts of loyalty, satisfaction, customer, brand, purchasing behavior and decision-making are explained and the current situation on the tobacco market in the Czech Republic, Austria and Germany is also outlined. The practical part presents the results of primary research. The most important part of the work is the evaluation of the questionnaire survey together with a discussion of the results. At the end of the work is an evaluation of the fulfillment of the goal of the bachelor's thesis. Based on the findings in this work, tobacco companies and other stakeholders such as public policy makers can make informed decisions.
Keywords: Tobacco products; Loyalty; Satisfaction; Customer; Buying behavior

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Management
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Management
Department: Department of Management

Information on submission and defense

Date of assignment: 17. 9. 2019
Date of submission: 23. 4. 2020
Date of defense: 10. 6. 2020
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/70493/podrobnosti

Files for download

    Last update: