Changes in CSR strategies of selected companies in the wake of media scandals

Thesis title: Zmena CSR stratégie u vybraných firiem po mediálnych škandáloch
Author: Šuminová, Melinda
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Zamykalová, Miroslava
Opponents: Gullová, Soňa
Thesis language: Slovensky
Abstract:
Táto práca sa zameriava na hľadanie súvislostí medzi zmenami v spoločenskej zodpovednosti podnikov a mediálnymi škandálmi. Sústreďuje sa predovšetkým na preskúmanie reakcií vybraných podnikov na mediálne škandály a zmenu CSR stratégií v oblasti diskriminácie na základe rasy a pohlavia. Cieľom tejto práce je vytvoriť návrh zmeny stratégie CSR vybraných firiem po mediálnom škandále v oblasti diskriminácie na základe rasy alebo pohlavia a jej čiastkovým cieľom je zhodnotenie reakcií firiem na škandály. Tento cieľ je dosiahnutý pomocou analýzy firemných CSR stratégií a kritického zhodnotenia reakcií firiem na mediálny škandál a zmenu CSR stratégie na základe teoretického vymedzenia problematiky. Výsledkom analýzy a zhodnotenia mediálnych škandálov a CSR stratégií podnikov v tejto práci je indukcia smerodajných ukazovateľov určujúcich zmenu stratégie spoločenskej zodpovednosti podnikov, ktoré spolu s firemnou reakčnou stratégiou vytvárajú model reakcie firmy na mediálny škandál. Na základe zistení v tejto práci je možné dospieť k záveru, že namiesto vytvorenia jednotného scenáru zmeny CSR stratégie, by po tom, čo by firma čelila mediálnemu škandálu, mala svoje rozhodnutie podmieniť tomu, akú veľkú potencionálnu hrozbu škandálu pripisuje na základe ukazovateľov a v súlade s firemnou reakčnou stratégiou rozhodnúť o zmene stratégie CSR.
Keywords: mediálny škandál; zmena stratégie; CSR; spoločenská zodpovednosť podnikov
Thesis title: Změna strategie CSR u vybraných firem po mediálních skandálech
Author: Šuminová, Melinda
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Zamykalová, Miroslava
Opponents: Gullová, Soňa
Thesis language: Slovensky
Abstract:
Tato práce se zaměřuje na hledání souvislostí mezi změnami ve společenské odpovědnosti podniků a mediálními skandály. Soustřeďuje se především na zkoumání reakcí vybraných podniků na mediální skandály a změnu CSR strategií v oblasti diskriminace na základě rasy a pohlaví. Cílem této práce je vytvořit návrh změny strategie CSR vybraných firem po mediálním skandálu v oblasti diskriminace na základě rasy nebo pohlaví a jejím dílčím cílem je zhodnocení reakcí firem na skandály. Tento cíl je dosažen pomocí analýzy firemních CSR strategií a kritického zhodnocení reakcí firem na mediální skandál a změnu CSR strategie na základě teoretického vymezení problematiky. Výsledkem analýzy a zhodnocení mediálních skandálů a CSR strategií podniků v této práci je indukce směrodatných ukazatelů určujících změnu strategie společenské odpovědnosti podniků, které spolu s firemní reakční strategií vytvářejí model reakce firmy na mediální skandál. Na základě zjištění v této práci je možné dospět k závěru, že místo vytvoření jednotného scénáře změny CSR strategie, by firma poté, co by čelila mediálnímu skandálu, měla své rozhodnutí podmínit tomu, jak velkou potencionální hrozbu skandálu připisuje na základě ukazatelů a v souladu s firemní reakční strategií rozhodnout o změně strategie CSR.
Keywords: CSR; společenská odpovědnost podniků; mediální skandál; změna strategie
Thesis title: Changes in CSR strategies of selected companies in the wake of media scandals
Author: Šuminová, Melinda
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Zamykalová, Miroslava
Opponents: Gullová, Soňa
Thesis language: Slovensky
Abstract:
This thesis focuses on finding connections between changes in corporate social responsibility strategies and media scandals. In particular, it examines the reactions of selected companies and the ways their CSR strategies changed in response to media scandals caused by discrimination based on race and gender. The main goal of this thesis is to come up with suitable suggestions for changes in CSR strategy for selected companies in the wake of media scandals caused by racial and gender discrimination. Its partial goal is to evaluate the specific reactions of selected companies to the scandals in question. This goal is achieved through the analysis of CSR strategies and critical evaluation of the companies' reactions to the media scandals and the following changes in their CSR strategy based on a theoretical definition of the issue. The result of this analysis and evaluation is an induction of indicators determining the change of corporate social responsibility, which together with the corporate response strategy create a model of company response to media scandals. Based on the findings in this paper, it can be concluded that rather than creating a uniform scenario for changing their CSR strategy, companies facing media scandals should instead base their decisions on their evaluation of potential threat, which is based on the proposed indicators and in accordance with the company's reaction strategy, and only then adjust their CSR strategy accordingly.
Keywords: CSR; Media scandal; Corporate social responsibility; Changes in strategy

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Mezinárodní obchod
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of International Business

Information on submission and defense

Date of assignment: 12. 6. 2019
Date of submission: 23. 4. 2020
Date of defense: 27. 5. 2020
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/69973/podrobnosti

Files for download

    Last update: