The Products of Tourism for the Market of Scandinavia and Finland

Thesis title: Produkty cestovního ruchu pro trh Skandinávie a Finsko
Author: Sabolová, Kristýna
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Kvítková, Zuzana
Opponents: Štemberk, Jan
Thesis language: Česky
Abstract:
Cílem této diplomové práce je navržení vlastního produktu cestovního ruchu zaměřeného na trh Skandinávie a Finsko, který je vytvořen v souladu s principy udržitelného cestovního ruchu. K dosažení tohoto cíle je vypracována analýza současné ekonomické situace a cestovního ruchu zemí Skandinávie a Finska a dochází k lepšímu pochopení spotřebního chování místních obyvatel. Navržený produkt respektuje zásady udržitelného cestovního ruchu a zahrnuje nové světové i místní trendy v chování spotřebitelů cestovního ruchu. Diplomová práce je rozdělena do čtyř kapitol. V první kapitole jsou vymezeny teoretické základy udržitelného rozvoje a udržitelného cestovního ruchu. Druhá kapitola přibližuje jednotlivé trhy Skandinávie a Finska. Třetí kapitola se teoreticky věnuje tvorbě produktu cestovního ruchu, přičemž také specifikuje nové trendy v chování spotřebitelů. V závěru této kapitoly dochází k bližšímu přiblížení trhu cestovního ruchu České republiky. Jsou zde představeny současné produkty cestovního ruchu a také aktivity zahraničního zastoupení České centrály cestovního ruchu. V poslední kapitole je nejprve identifikován potenciál České republiky jako destinace cestovního ruchu, na jehož základě je představen návrh konkrétního produktu zacíleného na dotyčný trh. Součástí kapitoly je analýza konkurenceschopnosti navrženého produktu v podobě SWOT analýzy a definován je i způsob propagace navrženého produktu cestovního ruchu.
Keywords: Skandinávie; Severní Evropa; udržitelný cestovní ruch; tvorba produktu cestovního ruchu
Thesis title: The Products of Tourism for the Market of Scandinavia and Finland
Author: Sabolová, Kristýna
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Kvítková, Zuzana
Opponents: Štemberk, Jan
Thesis language: Česky
Abstract:
The aim of this thesis is to create an example of a possible product of tourism consisting of sustainable tourism activities and focusing on market of Scandinavia and Finland. Creation of tourism product is based on an analysis of the current economic situation and tourism of Scandinavia and Finland and on an understanding of new patterns in consumption behaviour of local tourists and new worldwide trends. The thesis has been divided into four chapters. In the first one is defined the sustainable development as well as sustainable tourism. Second chapter focuses on economic situation of each country of Scandinavia and Finland separately. Third chapter presents theoretically the creation of the new product, new trends in the field and in the end of this chapter focus is devoted to Czech Republic, its products and activities of Czech Tourism Bureau operating on this market. The last chapter is dedicated to presentation of proposed product which takes in consideration all the knowledge gained above. Based on an identification of the potential the Czech Republic possesses is proposed a product targeted to the specific market. One part of the last chapter is detailed analysis of potential competitiveness on the tourism market and second part is focused on the form of promotion.
Keywords: Scandinavia; Northern Europe; Sustainable Tourism; Products of Tourism

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Cestovní ruch
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of Tourism

Information on submission and defense

Date of assignment: 7. 5. 2019
Date of submission: 23. 4. 2020
Date of defense: 27. 5. 2020
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/69688/podrobnosti

Files for download

    Last update: