The comparison of consumer behavior of generation X and Y in tourism

Thesis title: Porovnání spotřebního chování generace X a Y v oblasti cestovního ruchu
Author: Kozderová, Karolína
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Petrů, Zdenka
Opponents: Kalábová, Markéta
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce se zabývá porovnáním spotřebního chování osob z generace X a Y v oblasti cestovního ruchu. Cílem je zjistit hlavní motivy a preference ohledně cestování u spotřebitelů z těchto generací. V úvodu se práce věnuje oblasti cestovního ruchu, jsou vymezeny základní pojmy a uvedena současná situace na trhu cestovního ruchu. Dále práce obsahuje teoretický popis chování spotřebitele a obecné charakteristiky generace X a Y. Na základě výsledků z dotazníkového šetření lze snadno získat představu o roli cestovního ruchu v životech osob z jednotlivých kohort a získat podklady pro tvorbu vhodné nabídky cestovního ruchu. Dále výsledky mohou sloužit jako podklad pro volbu vhodné marketingové strategie.
Keywords: Generace X a Y; Cestovní ruch; Chování spotřebitele; Mileniálové; Husákovy děti
Thesis title: The comparison of consumer behavior of generation X and Y in tourism
Author: Kozderová, Karolína
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Petrů, Zdenka
Opponents: Kalábová, Markéta
Thesis language: Česky
Abstract:
This diploma thesis is focused on the consumer behavior of people from generations X and Y in the field of tourism. The research goal is to look for the expected main motives and preferences of travelling for generation X and Y. In the introduction, the work focuses on tourism, the basic terms are defined and the current situation in the tourism market is reviewed. Furthermore, the thesis contains a theoretical description of consumer behavior and general characteristics of generating X and Y. Based on the results of performed online survey, the thesis describes the role of tourism in personal life of generation X and Y and sets the foundation for effectively targeted marketing strategy for both generations in tourism.
Keywords: Consumer behavior; Generation X; Millenials; Generation Y; Tourism

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Cestovní ruch
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of Tourism

Information on submission and defense

Date of assignment: 17. 9. 2019
Date of submission: 24. 4. 2020
Date of defense: 2. 6. 2020
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/70490/podrobnosti

Files for download

    Last update: