Consumer Social Responsibility

Thesis title: Společenská odpovědnost spotřebitelů
Author: Soukalová, Simona
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Zeman, Jiří
Opponents: Filipová, Alena
Thesis language: Česky
Abstract:
Cílem této bakalářské práce je vymezit pojem společenské odpovědnosti spotřebitelů a přiblížení jí příbuzného konceptu společenské odpovědnosti firem, následně zjistit, jaké jsou podmínky pro společensky odpovědnou spotřebu v rámci retailových řetězců v České republice a jak společenskou odpovědnost vnímají a jak se k ní staví samotní spotřebitelé v České republice. Definování společenské odpovědnosti firem se věnuje první kapitola práce, která dále teoreticky vymezuje pojmy spojené se CSR. Druhá kapitola práce je zaměřena na definici společenské odpovědnosti spotřebitelů a je následně členěna do čtyř podkapitol. Výzkumu podmínek společensky odpovědné spotřeby v České republice v rámci retailových řetězců se věnuje třetí kapitola, která je následně dělena do osmi podkapitol, které se zaměřují na podmínky v jednotlivých řetězcích. Poslední kapitola se věnuje vyhodnocení dotazníkového šetření, které zkoumá postoj spotřebitelů ke společenské odpovědnosti.
Keywords: společenská odpovědnost; společenská odpovědnost spotřebitelů; společenská odpovědnost firem; spotřebitel; retailové řetězce; Česká republika
Thesis title: Consumer Social Responsibility
Author: Soukalová, Simona
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Zeman, Jiří
Opponents: Filipová, Alena
Thesis language: Česky
Abstract:
The aim of this bachelor thesis is defining the term Consumer Social Responsibility – CnSR and its related term Corporate Social Responsibility – CSR, subsequently finding out what the conditions of socially responsible consumption in the Czech Republic within retail chains are and how social responsibility is viewed and what stand is taken towards it by the consumers in the Czech Republic. The first chapter is dedicated to defining the term CSR and then to specifying terms related to CSR in its subchapters. The second chapter is focused on the definition of CnSR and is subsequently divided into four subchapters. The research of the conditions of socially responsible consumption in the Czech Republic within retail chains is elaborated in the third chapter. It is then split into eight subchapters that focus on the conditions in the particular retail chains. The last chapter engages in the assessment of the questionnaire survey that examines the stand that consumers take towards social responsibility.
Keywords: corporate social responsibility; CSR; retail chains; Czech Republic; CnSR; social responsibility; consumer social responsibility; consumer

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Mezinárodní obchod
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of Retailing and Commercial Communications

Information on submission and defense

Date of assignment: 4. 7. 2019
Date of submission: 24. 4. 2020
Date of defense: 28. 5. 2020
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/70187/podrobnosti

Files for download

    Last update: