Social media and its influence on tourism

Thesis title: Sociální média a jejich využití v cestovním ruchu
Author: Stefjuk, Julija
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Kvítková, Zuzana
Opponents: Vaško, Martin
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce s názvem Sociální média a jejich využití v cestovním ruchu se zaměřuje na praktické využití teorie marketingu sociálních médií a její aplikace na situaci cestovní kanceláře Blue Style. Cílem práce bylo shrnout teoretické poznatky důležité pro pochopení marketingového využití sociálních médií a influencer marketingu, dále realizovat výzkum zaměřený na kupní chování zákazníků cestovní kanceláře v souvislosti s jejich konzumací obsahu na sociálních sítích a praktická aplikace uvedených poznatků na doporučení pro cestovní kancelář Blue Style. Práce je rozdělená na dvě části. V první, teoretické části práce byly vysvětleny základní teoretické pojmy jako internet, sociální média a jejich členění, marketingová strategie na sociálních sítích a marketingový mix, spotřební a kupní chování zákazníků, digitální marketing, content marketing, UGC a influencer marketing. Druhá, praktická část práce se věnovala výzkumu, který byl zaměřen na kupní chování zákazníků na sociálních sítích. První část výzkumu byla kvalitativní a byla provedena formou strukturovaného rozhovoru. Na tento krok navazovalo kvantitativní dotazníkové šetření. Dotazník byl distribuován prostřednictvím sociálních sítí. Dále byly popsané a zhodnocené výsledky obou částí výzkumu. Závěrem byly uvedené doporučení pro cestovní kancelář Blue Style vyplývající z aplikace výsledků výzkumu na strategii cestovní kanceláře.
Keywords: internet; sociální média; cestovní ruch; marketingová strategie; spotřební chování; influencer marketing
Thesis title: Social media and its influence on tourism
Author: Stefjuk, Julija
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Kvítková, Zuzana
Opponents: Vaško, Martin
Thesis language: Česky
Abstract:
This diploma thesis, titled Social media and its influence on tourism, focuses on the practical use of the theory of social media marketing and its application in the situation of the travel agency Blue Style. The aim of this thesis is to summarize theoretical knowledge important for understanding the marketing use of social media and influencer marketing, to carry out research focused on consumer behavior of travel agency’s customers with connection to their use of content on social networks and practical application of these findings to recommendations for Blue Style. The thesis is divided into two parts. The first part of the thesis defines basic theoretical terms such as Internet and social media, as well as their classification, marketing strategy on social networks and marketing mix, consumer behavior of customers, digital marketing, content marketing, UGC and influencer marketing. The second, practical, part of the thesis is devoted to research, which is focused on the buying behavior of customers on social networks. The first part of the research was qualitative and conducted in the form of a structured interview. This step was followed by a quantitative questionnaire survey. The questionnaire was distributed via social networks. Furthermore, the results of both parts of the research were described and evaluated. Finally, the recommendations for the Blue Style travel agency, resulting from the application of the research results to the travel agency's strategy, were given.
Keywords: social media; tourism; marketing strategy; consumer behavior; influencer marketing ; internet

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Cestovní ruch
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of Tourism

Information on submission and defense

Date of assignment: 23. 5. 2019
Date of submission: 24. 4. 2020
Date of defense: 2. 6. 2020
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/69820/podrobnosti

Files for download

    Last update: