The CSR in the fashion industry

Thesis title: The CSR in the fashion industry
Author: Menshchikova, Maria
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Křečková Kroupová, Zuzana
Opponents: Zeman, Jiří
Thesis language: English
Abstract:
The topic of the thesis is connected with sustainability and customer awareness in the modern fashion industry. Since it is one of the most polluting and resource-exploitative industries in the world, sustainable consumption of fashion items is needed as never before. The goal of the diploma thesis is to understand customers’ perception toward fast fashion, sustainable fashion and consumerism, which allows to mark what drives fast fashion industry and the potential for the development of sustainable fashion.In the first chapter of the thesis, the author examines the modern fashion industry, starting from its background and moving to the description of supply chains and current CSR practices of global fashion brands. The second chapter evaluates the fashion industry from the environmental, social, and human perspectives. In the third chapter, the author analyses sustainable fashion as an antidote of modern fashion business models. Finally, the last chapter is focused on the analysis of primary data, collected via the online survey and in-depth interviews. The major findings of this paper are that the modern fashion industry is mainly stimulated by affordable prices, trends, and social media. The main potential for the development of sustainable fashion is investing in functionality and exclusivity of clothing items.
Keywords: sustainability; CSR; fast fashion; slow fashion; fashion industry
Thesis title: CSR v módním průmyslu
Author: Menshchikova, Maria
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Křečková Kroupová, Zuzana
Opponents: Zeman, Jiří
Thesis language: English
Abstract:
Téma této práce je spojeno s udržitelností a informovaností zákazníků v moderním módním průmyslu. Vzhledem k tomu, že jde o jedno z nejvíce znečišťujících a vykořisťujících odvětví na světě, je potřeba udržitelné spotřeby módních předmětů jako nikdy předtím. Cílem diplomové práce je porozumět vnímání zákazníků směrem k tzv. rychlé módě, udržitelné módě a konzumerismu, což umožňuje identifikovat, co řídí průmysl tzv. rychlé módy a jaký je potenciál pro rozvoj udržitelné módy.V první kapitole se autorka zabývá moderním módním průmyslem, počínaje jeho pozadím a přechodem k popisu dodavatelských řetězců a současných CSR praktik globálních módních značek. Druhá kapitola hodnotí módní průmysl z environmentálního, sociálního a lidského hlediska. Ve třetí kapitole autorka analyzuje udržitelnou módu jako protiklad moderních módních obchodních modelů. Závěrem je poslední kapitola zaměřena na analýzu primárních dat shromážděných prostřednictvím online průzkumu a hloubkových rozhovorů. Hlavním zjištěním této práce je, že moderní módní průmysl je stimulován hlavně dostupnými cenami, trendy a sociálními médii. Hlavním potenciálem pro rozvoj udržitelné módy jsou investice do funkčnosti a exkluzivity oděvních předmětů.
Keywords: udržitelnost; módní průmysl; rychlá móda; pomalá móda; CSR

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/International Business - Central European Business Realities
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of Retailing and Commercial Communications

Information on submission and defense

Date of assignment: 16. 4. 2019
Date of submission: 30. 4. 2020
Date of defense: 2. 6. 2020
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/69529/podrobnosti

Files for download

    Last update: