Perspective Potential of the Massive Open Online Courses (MOOC) Learning Environment

Thesis title: Perspektivní potenciál výukových prostředí typu Massive Open Online Courses (MOOC)
Author: Votýpková, Tereza
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Papík, Richard
Opponents: Sklenák, Vilém
Thesis language: Česky
Abstract:
Práce se zabývá problematikou kurzů typu Massive Open Online Courses (MOOC). V rámci teoretické části je představena historie digitálního vzdělávání a dále samotná tematika MOOC. Práce je v této části zaměřena na vymezení důležitých pojmů a popsání historie a současnosti dané oblasti. Dále je zde představena přehledová kategorizace poskytovatelů těchto kurzů a v poslední kapitole teoretické části je pojednáváno o ekonomickém, technickém a vzdělávacím potenciálu kurzů tohoto typu. Praktická část je rozdělena na tři dílčí části – první dílčí část zkoumá MOOC aktivitu vybraných univerzit v České republice, druhá dílčí část popisuje možný postup při tvorbě MOOC kurzu a třetí dílčí část se věnuje doporučení pro MOOC aktivity Vysoké školy ekonomické v Praze. Cílem práce je seznámit čtenáře s problematikou kurzů typu Massive Open Online Courses, prozkoumat aktivitu českých univerzit v rámci dané oblasti a prakticky nastínit, jak by tvorba MOOC kurzu mohla vypadat na půdě Vysoké školy ekonomické v Praze.
Keywords: e-learning; informace; digitální vzdělávání; internet; kategorizace; MOOC; výukové prostředí; vzdělávání; znalosti
Thesis title: Perspective Potential of the Massive Open Online Courses (MOOC) Learning Environment
Author: Votýpková, Tereza
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Papík, Richard
Opponents: Sklenák, Vilém
Thesis language: Česky
Abstract:
This bachelor thesis is focused on the topic of Massive Open Online Courses (MOOC). The theoretical part introduces the history of digital education and the topic of Massive Open Online Courses itself. In this section the thesis focuses on defining important terms and describing the history of MOOC. Furthermore, there is a categorization of MOOC providers and the last chapter of the theoretical part discusses the economic, technical, and educational potential of courses of this type. The practical part is divided into three subparts – the first subpart examines the MOOCs activity of selected universities in the Czech Republic, the second subpart describes a possible process of creating a MOOC course and the third subpart introduces recommended MOOC activities for the University of Economics in Prague. The aim of this bachelor thesis is to present the topic of MOOC, explore the MOOC activities of Czech universities and practically outline how the creation of a MOOC course could look like in the case of the University of Economics in Prague.
Keywords: information; knowledge; MOOC; online learning; categorization; digital education; e-learning; education; learning environment; internet

Information about study

Study programme: Aplikovaná informatika/Informační média a služby
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Informatics and Statistics
Department: Department of Information and Knowledge Engineering

Information on submission and defense

Date of assignment: 18. 11. 2019
Date of submission: 5. 5. 2020
Date of defense: 18. 6. 2020
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/71680/podrobnosti

Files for download

    Last update: