Light as an element in visual storytelling

Thesis title: Light as an element in visual storytelling
Author: Ziakun, Kseniia
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Svoboda, Jaroslav
Opponents: Evdoshenko, Anton
Thesis language: English
Abstract:
Lighting is an essential part of filmmaking. It is designed to evoke emotions in the audience, highlight the characters and enrich the plot. Light is as important as acting and musical accompaniment. Many beginner film enthusiasts ignore the light and think more about the quality of the camera and lenses. But in fact, even with the best and most modern cameras, the image will look dull and flat if the lighting was not given enough attention.The theoretical part contains the theory of light as a physical phenomenon: it summarizes the history of technical development of light and describes the fundamental technologies that exist today. This part is followed by a chapter that deals with light as a means of expression and discusses ways of using it to convey artistic value. The practical part analyzes two films differing in mood in terms of lighting. The function of light is described in the context of a scene: what light tells about the story, what atmosphere it creates and what mood it contributes. The conclusion of the practical part is that the study of the theory of light allows the film to open to the viewer on a completely new, deeper and richer level. Allowing him to notice important details that communicate more about the film than was just told in the plot. Thus, proving the initial idea about the inherent importance of light as an integral element of cinema language.
Keywords: film; HMI; tungsten; LED; exposure; film language; lighting
Thesis title: Světlo jako prvek vizuálního vyprávění
Author: Ziakun, Kseniia
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Svoboda, Jaroslav
Opponents: Evdoshenko, Anton
Thesis language: English
Abstract:
Svícení je nezbytnou součástí filmové tvorby a je jedním z výrazových prostředků filmové řeči. Světlo je stejně důležité jako herecký výkon a hudební doprovod. Svícení je však často přehlíženo ve prospěch jiné filmové techniky jako jsou kamery či objektivy. Pokud není světlu věnována dostatečná pozornost, trpí kvalita obrazu nedostatky, které nezachrání ani použití nejmodernější kamery.Teoretická část rozebírá světlo jako fyzikální jev: shrnuje historii technologického rozvoje a popisuje zásadní technologie používané v dnešní době. Další čast se věnuje světlu jako vyjadřovacímu prostředku a rozebírá možnosti jeho využití jako prostředku filmové řeči. Praktická část aplikuje teoretické poznatky a spočívá v provedení analytického rozboru dvou z hlediska svícení rozdilných filmů. Funkce světla je popsána v kontextu scény: co nám světlo povídá o příběhu, jakou tvoří atmosféru a jaké náladě přispívá.Závěrem praktické části je to, že studium teorie světla umožňuje filmu se otevřít divákovi na zcela nové, hlubší a bohatší úrovni. Povoluje divákovi si všimnout důležitých detailů, které o filmu sdělují více, než je možno spatřit na první pohled. To všechno potvrzuje počáteční myšlenku o důležitosti světla jako neoddělitelného prvku filmové řeči.
Keywords: expozice; film; osvětlení; HMI; tungsten; LED; filmová řeč

Information about study

Study programme: Aplikovaná informatika/Multimédia v ekonomické praxi
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Informatics and Statistics
Department: Department of Multimedia

Information on submission and defense

Date of assignment: 16. 12. 2019
Date of submission: 10. 5. 2020
Date of defense: 17. 6. 2020
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/71983/podrobnosti

Files for download

    Last update: