Sustainability and its role in fashion industry

Thesis title: Udržitelnost a její význam v módním odvětví
Author: Jankovcová, Šárka
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Koudelka, Jan
Opponents: Černá, Jitka
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce se zabývá problematikou udržitelnosti a její vazbou na módní odvětví, včetně dopadů způsobenými konceptem fast fashion. Za svůj cíl si práce bere přinést bližší vhled do problematiky udržitelnosti a její vzrůstající důležitosti v módním průmyslu a zjistit, jak důležitý je tento aspekt u dnešních mladých lidí. Pro orientaci v negativních sociálních a environmentálních dopadech, které s dnešní podobou oděvního a textilního průmyslu neodmyslitelně souvisí, jsou podrobněji popsány jejich vazby na jednotlivé fáze životního cyklu oděvu. Nastíněna je i marketingová komunikace, kterou firmy produkující či nabízející ekologické produkty používají, včetně neetického greenwashingu. Vnímání udržitelnosti a její důležitosti mezi mladými lidmi je zkoumáno prostřednictvím dotazníkového šetření. Šetření bylo doplněno dalšími vlivy, které se ukázaly jako rozhodující ve vazbě na postoj veřejnosti k oblékání a k životnímu prostředí. Ty byly analyzovány pomocí dat z kontinuálního výzkumu MML-TGI od společnosti Median, s.r.o.
Keywords: udržitelnost; móda; oděv; oděvní průmysl; textilní průmysl; módní odvětví; životní prostředí; negativní dopad; fast fashion; dětská práce; greenwashing; zelený marketing
Thesis title: Sustainability and its role in fashion industry
Author: Jankovcová, Šárka
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Koudelka, Jan
Opponents: Černá, Jitka
Thesis language: Česky
Abstract:
The Master Thesis deals with the issue of sustainability and its connection to the fashion industry, including the impacts caused by the concept of fast fashion. The main goal of this thesis is to bring a closer insight into the issue of sustainability and its growing importance in the fashion industry and to find out how important this aspect is for today’s youth. For better orientation in the negative social and environmental impacts that are inextricably linked to the current form of the clothing and textile industry, their links to the individual phases of the clothing life cycle are described in more detail. The marketing communication used by the companies producing or offering organic products, including unethical greenwashing, is also outlined. The perception of sustainability and its importance among young people is examined through a questionnaire survey. The survey was supplemented by other influences that proved to be decisive in relation to the public’s attitude towards clothing and the environment. These were analysed by using the data from continuous MML-TGI research from Median, s.r.o.
Keywords: clothing industry; textile industry; greenwashing; green marketing; sustainability; fashion; clothing; fashion industry; environment; negative impact; fast fashion; child labour

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 16. 10. 2019
Date of submission: 10. 5. 2020
Date of defense: 9. 6. 2020
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/71617/podrobnosti

Files for download

    Last update: