Sound effects and hyperrealism in film and videogame production

Thesis title: Zvukové efekty a hyperrealismus ve filmové a videoherní tvorbě
Author: Lülei, Lukáš
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Tomášek, David
Opponents: Volejníček, Jan
Thesis language: Česky
Abstract:
Práce se zabývá tématem zvukových efektů a zvukového hyperrealismu ve filmové a videoherní tvorbě. Teoretická část práce má sloužit jako ucelený zdroj informací o zvukových efektech. Obsahuje návrh podrobného dělení zvukových efektů dle jejich parametrů a způsobu produkce. Mapuje historické období, kdy probíhaly nejznatelnější změny ve způsobu tvorby a využití zvukových efektů. Dále se zabývá způsobem využívání zvukových efektů v současné tvorbě. Obsahuju podrobný rozbor zvukového hyperrealismu – jeho významu v audiovizuální tvorbě, způsobu využití a nejčastějších postupů pro tvorbu hyperrealistických zvukových efektů.Praktickou část práce tvoří podrobná dokumentace tvorby čtyř hyperrealistických zvukových efektů. Těmi jsou úder pěstí, švih mečem, vytažení meče z pochvy a exploze. Má sloužit jako návod pro tvorbu těchto zvuků. Výstupem jsou nahrávky těchto zvukových efektů, na nichž je možné slyšet jednotlivé zvuky, ze kterých se skládají, a porovnání s reálnými zvukovými efekty.
Keywords: zvukový efekt; zvukový hyperrealismus; film; ruch; hyperrealistický zvukový efekt; stylizovaný zvukový efekt; videohra; SFX; filmový zvuk
Thesis title: Sound effects and hyperrealism in film and videogame production
Author: Lülei, Lukáš
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Tomášek, David
Opponents: Volejníček, Jan
Thesis language: Česky
Abstract:
This bachelor thesis deals with the topic of sound effects and sound hyperrealism in film and video game production.The theoretical part of the thesis serves as a comprehensive source of information about sound effects. It contains a proposal for detailed classification of sound effects based on their various parameters and methods of production. Additionally, it maps the historical period during which the most noticeable changes took place in the field of creation and use of sound effects. It also deals with the use of sound effects in contemporary production. The final section of the theoretical part contains a detailed analysis of sound hyperrealism. It focuses on the importance of hyperrealistic sound effects in audiovisual production, methods of its use and the most common production methods.The practical part of the paper consists of detailed documentation of the creation of four hyperrealistic sound effects. These include a punch, a sword swing, a sword pulled out of a scabbard and an explosion. Thus it serves as a guide for creating these types of sound effects. The practical output of this work consists of the recordings of sound effects mention above. These recordings provide the reader with the possibility to hear the individual sounds of which they are composed, and a comparison with real sound effects.
Keywords: film sound; sound effect; sound hyperrealism; hyperrealistic sound effect; design sound effect; SFX; film; movie; videogame; foley

Information about study

Study programme: Aplikovaná informatika/Multimédia v ekonomické praxi
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Informatics and Statistics
Department: Department of Multimedia

Information on submission and defense

Date of assignment: 31. 1. 2020
Date of submission: 11. 5. 2020
Date of defense: 23. 6. 2020
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/72345/podrobnosti

Files for download

    Last update: