Sexism in advertising and stereotypical portrayal of women in advertisement

Thesis title: Sexismus v reklamě a stereotypní zobrazování žen v reklamních sděleních
Author: Volkova, Anna
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Zichová, Tereza
Opponents: Voldřich, Martin
Thesis language: Česky
Abstract:
Bakalářská práce pojednává o postavení ženy a jejím obrazu v dnešním reklamním sdělení. Práce se věnuje problémům sexismu a zobrazování stereotypních rolí žen v reklamě.Teoretické zázemí práce je tvořeno rešerší literatury týkající se médií, mediální komunikace, marketingové komunikace, sexismu a feminismu z historického hlediska, současného feminismu a jeho odvětví. Teoretická část pokrývá i poznatky týkající se sexuální tematiky v reklamě, především klasifikaci užívaných sexuálních informací, efektivitu jejich používání, zmiňuje i sexistické výrazové prostředky typické pro reklamu a etické a právní rámce, které reklamu omezují. Druhá část práce je prakticky zaměřená a analyzuje a porovnává reklamní videa sexistického charakteru. Praktická část také obsahuje vlastní kvantitativní výzkum ve formě dotazníku, zaměřený na zjišťování důvodů negativního vlivu sexistických reklam. Cílem práce je zdůvodnit, proč podpora sexistických myšlenek v reklamě není vhodná a proč by se sexistické reklamy již neměly tvořit.
Keywords: typy sexuální reklamy; Sexismus; sexistické prostředky; apely v reklamě
Thesis title: Sexism in advertising and stereotypical portrayal of women in advertisement
Author: Volkova, Anna
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Zichová, Tereza
Opponents: Voldřich, Martin
Thesis language: Česky
Abstract:
The bachelor's thesis deals with the position of women and her image in today's advertising message. The work deals with the problems of sexism and portraying stereotypical roles of women in advertising.The theoretical background of the thesis consists of a search of literature related to the media, media communication, marketing communication, sexism and feminism from a historical point of view, contemporary feminism and its branch. The theoretical part also covers knowledge related to sexual issues in advertising, especially the classification of sexual information used, the effectiveness of their use, mentions the sexist means of expression typical of advertising and ethical and legal frameworks that limit advertising.The second part of the work is practically focused and analyzes and compares advertising videos of a sexist nature. The practical part also contains its own quantitative research in the form of a questionnaire, focused on finding out the reasons for the negative impact of sexist advertising.The aim of this work is to justify why the promotion of sexist ideas in advertising is not appropriate and why sexist advertisements should no longer be created.
Keywords: Sexism; appeals in advertising.; means of sexism; types of sexual advertising content

Information about study

Study programme: Aplikovaná informatika/Multimédia v ekonomické praxi
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Informatics and Statistics
Department: Department of Multimedia

Information on submission and defense

Date of assignment: 29. 1. 2020
Date of submission: 11. 5. 2020
Date of defense: 25. 6. 2020
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/72318/podrobnosti

Files for download

    Last update: