Media and information literacy of senior executives (+55 years)

Thesis title: Mediální a informační gramotnost u starších vedoucích pracovníků (+55 let)
Author: Bareš, Vojtěch
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Čada, Karel
Opponents: Surynek, Alois
Thesis language: Česky
Abstract:
Primárním cílem této práce je zanalyzovat stav a úroveň mediální a informační gramotnosti u starších vedoucích pracovníků (+55 let). Sekundárním cílem je poté bližší přiblížení problematiky rozeznávání informací a následné nakládání s nimi. Teoretická část zahrnuje detailní současný stav poznání vzhledem k tématu práce. Pro splnění cílů práce byl proveden kvantitativní výzkum za pomoci dotazníkového šetření, jehož respondenti byli mladší 55 let. V rámci následné určité komparace byl rovněž vyhotoven kvalitativní výzkum, realizovaný skrze individuální hloubkové rozhovory s vedoucími pracovníky staršími 55 let. Analýza prokázala, že na věrohodnost informace pro staršího manažera má vliv především její zdroj. Pokud sledovaná skupina šíří fake news, tak je to pouze pod časovým tlakem. Z výsledků šetření je rovněž patrné, že starší vedoucí pracovníci jsou pro zaměstnavatele spíše přínosnější, než mladší. Nicméně tvrzení nelze zobecňovat na celou českou populaci, neboť vybraný vzorek není reprezentativní.
Keywords: Informace; starší vedoucí pracovník; gramotnost; fake news
Thesis title: Media and information literacy of senior executives (+55 years)
Author: Bareš, Vojtěch
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Čada, Karel
Opponents: Surynek, Alois
Thesis language: Česky
Abstract:
The primary goal of this work is to analyze the state and level of media and information literacy of senior executives (+55 years). The secondary goal is then a closer approach to the issue of information recognition and subsequent handling. The theoretical part includes a detailed current state of knowledge with respect to the topic of the work. To meet the objectives of the work, a quantitative research was conducted with the help of a questionnaire survey, the respondents of which were younger than 55 years. As part of a subsequent comparison, a qualitative research was also carried out, carried out through individual in-depth interviews with managers over the age of 55. The analysis showed that the credibility of the information for the senior manager is mainly influenced by its source. If the monitored group spreads fake news, it is only under time pressure. The results of the survey also show that older managers are more beneficial to employers than younger ones. However, the statement cannot be generalized to the entire Czech population, as the selected sample is not representative.
Keywords: senior executives; literacy; fake news; Information

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Managerial Psychology and Sociology

Information on submission and defense

Date of assignment: 1. 1. 2020
Date of submission: 13. 5. 2020
Date of defense: 10. 6. 2020
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/72379/podrobnosti

Files for download

    Last update: