Market segmentation of selected category of medical instruments

Thesis title: Segmentace trhu vybrané kategorie zdravotnických prostředků
Author: Gorolová, Pavlína
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Koudelka, Jan
Opponents: Zamazalová, Marcela
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce má za cíl odkrytí segmentů na trhu zdravotnických prostředků v České republice. Konkrétně se jedná o antikoncepční prostředky jež se dělí na hormonální a nehormonální antikoncepci. Segmenty budou odkryty dle jejich charakteristik, které je buď vzájemně připodobní nebo odliší. Nakonec bude navrženo vhodné marketingové doporučení. V teoretické části jsou popsány důležité pojmy a charakteristiky spotřebního chování, segmentace trhu, tržního zacílení, způsobu zaměření, marketingového výzkumu a trhu antikoncepčních prostředků. V metodické části je popsán způsob primárního a sekundárního výzkumu, který je použit pro tuto diplomovou práci. Praktická část je sestavena ze sekundárního a primárního výzkumu, na základě kterého bylo odkryto pět segmentů, jež jsou dále rozvíjeny. Na závěr diplomová práce zahrnuje návrh vhodných marketingových přístupů.
Keywords: Shluková analýza; Segmentace trhu; Faktorová analýza
Thesis title: Market segmentation of selected category of medical instruments
Author: Gorolová, Pavlína
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Koudelka, Jan
Opponents: Zamazalová, Marcela
Thesis language: Česky
Abstract:
The thesis aims to uncover segments in the medical instruments market in the Czech Republic. Specifically, these are contraceptives that are divided into hormonal and non-hormonal contraception. The segments will be exposed according to their characteristics, which are either similar or different. Finally, a suitable marketing recommendation will be proposed. The theoretical part describes important concepts and characteristics of consumer behavior, market segmentation, market targeting, target positioning, market research and the contraceptive market. The methodological part describes the method of primary and secondary research, which is used for this thesis. The practical part is composed of secondary and primary research, on the basis of which five segments were discovered, which are further developed. Finally, the thesis includes a proposal for appropriate marketing approaches.
Keywords: Market segmentation; Factor analysis; Cluster analysis

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 21. 6. 2019
Date of submission: 13. 5. 2020
Date of defense: 10. 6. 2020
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/70248/podrobnosti

Files for download

    Last update: