Factors Influencing Generations Z‘s buying behaviour towards Luxury Goods

Thesis title: Faktory ovlivňující nákupní chování gen Z na trhu s luxusním zbožím
Author: Oderská, Viktorie
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Kubaš, Mario
Opponents: Zelený, Martin
Thesis language: Česky
Abstract:
Na trhu s luxusním zbožím dochází v současné době ke změnám. Mění se jak samotné chápání luxusních značek, tak jejich spotřebitelé. Mezi spotřebitele dorostla nová, z hlediska nákupního chování specifická, generace Z, která se stala významným konzumentem luxusního zboží. Na základě výzkumu provedeném agenturou Global Web Index, tvoří v současné době generace Z, společně s generací mileniálů, více než polovinu spotřebitelů luxusní módy. Na základě poznatků z teoretické části práce, která se týká generace Z a jejích nákupních specifik, luxusu, spotřebního chování a sociálních sítí, je v praktické části proveden kvantitativní výzkum mezi zástupci generace Z. Výzkum zkoumá vliv rodičů, přátel a vybraných sociálních sítí. Jeho cílem je zjistit, který z uvedených faktorů má na nákupní chování mladých spotřebitelů největší vliv.
Keywords: luxusní móda; luxus; spotřební chování; Generace Z; sociální sítě
Thesis title: Factors Influencing Generations Z‘s buying behaviour towards Luxury Goods
Author: Oderská, Viktorie
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Kubaš, Mario
Opponents: Zelený, Martin
Thesis language: Česky
Abstract:
The luxury goods market is currently experiencing a transformation. Both the very understanding of luxury brands and their consumers are changing. The new Generation Z, with specific consumption behaviour, has grown into a distinct consumer group. According to Global Web Index survey, it currently accounts for more than a half of luxury fashion consumers, together with the Millennial Generation. Based on the findings in the theoretical framework, which describes Generation Z, the understanding of luxury and luxury brands, consumer behavior and social media, the practical part conducts quantitative research among representatives of Generation Z. The research examines the influence of parents, friends and selected social media. The aim of the research is to determine which factors have the greatest influence on shopping behavior among young consumers.
Keywords: luxury; luxury brands; Generation Z; consumer behaviour; social media

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Arts Management
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Arts management

Information on submission and defense

Date of assignment: 2. 1. 2020
Date of submission: 13. 5. 2020
Date of defense: 9. 6. 2020
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/72987/podrobnosti

Files for download

    Last update: