The Influence of Hofstede’s cultural dimensions on single-use plastics consumption

Thesis title: Projevy Hofstedeho kulturních dimenzí ve spotřebě jednorázových plastů
Author: Soukupová, Marie
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Chytková, Zuzana
Opponents: Pašmik, Jaroslav
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce se zabývá projevy chování ve spotřebě jednorázových plastů. Cílem je popsat projevy Hofstedeho kulturních dimenzí, zejména dimenze individualismu a kolektivismu. Výzkum je proveden pomocí triangulace kvalitativních metod, konkrétně neformálními rozhovory a pozorováním na farmářských trzích v Austrálii. Tato země, která se řadí mezi nevíce multikulturní země na světě, byla vybrána za účelem lepšího porozumění chování a postojů k environmentální problematice v různých etnických skupinách. Výsledky výzkumu podporují některé teorie vlivu restriktivních opatření a zároveň doplňují další faktory, které mají na spotřebu vliv. Studie tak nabízí zajímavý pohled na kulturní odlišnosti ve vztahu k jednorázovým plastům a v závěru práce také poskytuje doporučení pro tvůrce politik v environmentální oblasti.
Keywords: Kvalitativní výzkum; Pozorování; Kulturní dimenze; Spotřební chování; Jednorázové plasty
Thesis title: The Influence of Hofstede’s cultural dimensions on single-use plastics consumption
Author: Soukupová, Marie
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Chytková, Zuzana
Opponents: Pašmik, Jaroslav
Thesis language: Česky
Abstract:
This Master’s Thesis deals with cultural influence on single-use plastics. The aim of the thesis is to describe the influence of Hofstede’s cultural dimensions especially the individualism-collectivism dimension. The research is carried out by triangulation of qualitative methods, informal interviews, and observation at farmers’ markets in Australia. This multicultural country was selected to better understand consumer behaviour and environmental values in different ethnic’s groups. The result of the research supports some of the theories of restrictive laws discussed in the theoretical part. But there are also other factors which have influence and they are described in the analytical part. The study provides an interesting view of cultural differences concerning single-use plastics consumption and gives some recommendations for policymakers.
Keywords: Culture dimensions; Consumer behaviour; Single-use plastics; Qualitative research; Observation

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 24. 9. 2019
Date of submission: 13. 5. 2020
Date of defense: 9. 6. 2020
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/70728/podrobnosti

Files for download

    Last update: