Project for a basic economy training course for public

Thesis title: Návrh vzdělávacího kurzu základů ekonomiky pro veřejnost
Author: Vrbová, Diana
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Krpálková Krelová, Katarína
Opponents: Berková, Kateřina
Thesis language: Česky
Abstract:
Cílem diplomové práce je vytvoření projektu vzdělávacího kurzu a realizace experimentální výuky ekonomiky formou microlearningu prostřednictvím sociální sítě Instagram. V teoretické části je vysvětlena koncepce celoživotního vzdělávání a učení, jsou zde charakterizováni účastníci vzdělávání a lektor a jsou popsána teoretická východiska projektu vzdělávací akce. Dále je mezinárodně srovnána účast na dalším vzdělávání, jsou identifikovány některé bariéry, které účast na dalším vzdělávání znemožňují. V závěru teoretické části jsou popsány vybrané vzdělávací trendy včetně microlearningu. Praktická část je zaměřena na tvorbu návrhu vzdělávacího kurzu Ekonomika pro život. Hlavním cílem výzkumné části je zjistit didaktickou efektivnost výuky ekonomiky formou microlearningu ve vzdělávání dospělých. Výzkumné metody jsou: experimentální výuka, nestandardizovaný didaktický test, dotazník a řízený polostrukturovaný rozhovor. Výsledky výzkumu ukázaly, že microlearning je vhodnou formou pro výuku ekonomiky ve vzdělávání dospělých. V závěru jsou uvedeny některé návrhy a doporučení, které se týkají online vzdělávání, například vytvoření online databáze výukových materiálů, které lze bezprostředně využít.
Keywords: kurz základů ekonomiky ; projekt vzdělávací akce ; microlearning; online vzdělávání; Instagram; vzdělávání dospělých
Thesis title: Project for a basic economy training course for public
Author: Vrbová, Diana
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Krpálková Krelová, Katarína
Opponents: Berková, Kateřina
Thesis language: Česky
Abstract:
The aim of this thesis is to create project for a training course and implementation of experimental teaching of economy via microlearning using the social platform Instagram. The theoretical part is dedicated to clarifying concept of lifelong learning, there are also characterized training participants and the tutor, the basis of the project are also described in this part. Last but not least there is compared international participation on the further education, identified some obstacles which can keep one from the following education. Other selected education trends, concluding the microlearning, are described in the end of the theoretical part. The practical part is focused on the production of the educational project ‘Economy for Life’. The essential aim of this research part is to find out the didactical efficiency of teaching economy in the area of teaching adults via microlearning. The following research methods are used: the experimental education, the non-standardised didactic test, the questionnaire and the controlled semi-structured interview. The results show that the microlearning is a suitable way of teaching economy in the area of adults education. The conclusion covers some suggestions and recommendations regarding the online education, e.g. creating online database of learning materials which can be used immediately.
Keywords: educational project; adult education; basic economy course; microlearning; online education; Instagram

Information about study

Study programme: Finance a účetnictví/Učitelství ekonomických předmětů pro střední školy
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Finance and Accounting
Department: Department of Economic Teaching Methodology

Information on submission and defense

Date of assignment: 8. 10. 2019
Date of submission: 18. 5. 2020
Date of defense: 15. 6. 2020
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/71166/podrobnosti

Files for download

    Last update: