Knowledge management

Thesis title: Management znalostí
Author: Jarošová, Milena
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Mládková, Ludmila
Opponents: Cejthamr, Václav
Thesis language: Česky
Abstract:
Teoreticko-metodologická část: Základní pojmy managementu znalostí, znalostní pracovník, proces tvorby a konverze znalostí, předpoklady a přínosy managementu znalostí. Souvislost managementu znalostí s kulturou a organizační strukturou organizace, měření výsledků managementu znalostí, učící se organizace a souvislost s managementem znalostí, nástroje řízení tacitních znalostí -- příběhy -typy, jak vytvořit úspěšný příběh, užití příběhů v praxi, komunity, učňovství. Organizace založená na hodnotách. Aplikační část: Charakteristika organizace, organizace založená na hodnotách v praxi, klasifikace příběhů vyprávěných ve firmě, firemní hodnoty, příběhy v maloobchodních prodejnách, příběhy v oddělení péče o zákazníky, příběhy v neprvoliniových odděleních. Návrhy na zlepšení řízení tacitních znalostí v organizaci -- školení zaměstnanců, vzájemné inspirování se, návštěvy prvoliniových oddělení, úprava firemních hodnot.
Keywords: příběhy; proces konverze znalostí; učňovství; tacitní znalost; komunity; organizace založená na hodnotách; znalostní pracovník
Thesis title: Knowledge management
Author: Jarošová, Milena
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Mládková, Ludmila
Opponents: Cejthamr, Václav
Thesis language: Česky
Abstract:
Theoretical part: Basic terms of knowledge management, knowledge worker, knowledge creation and conversion process, prerequisites and benefits of knowledge management. Knowledge management and it's connection to organizational culture and structure, result measurements of knowledge management, learning organization and it's connection to knowledge management. Tacit knowledge management tools -- stories -- types, how to create, practical use, communities, coaching. Value Based Organization. Practical part: Characteristics of organization, value based organization in reality, classification of stories from organization, organizational values, stories in detail, stories in customer care, stories in back line departments. Propsal on improvement of tacit knowledge management in organization -- employee training, mutual inspiration, front line department visits, modifications of organizational values.
Keywords: communities; stories; knowledge worker; process of knowledge conversion; value based organization; coaching; tacit knowledge

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Management

Information on submission and defense

Date of assignment: 4. 6. 2008
Date of submission: 15. 12. 2008
Date of defense: 12. 2. 2009
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/16231/podrobnosti

Files for download

    Last update: