Activating methods in education of economics subjects
Thesis title: | Aktivizující metody ve výuce ekonomických předmětů |
---|---|
Author: | Procházková, Veronika |
Thesis type: | Diplomová práce |
Supervisor: | Berková, Kateřina |
Opponents: | Holečková, Lenka |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | Diplomová práce se zabývá vlivem aktivizujících metod ve výuce ekonomických předmětů, konkrétně v předmětech ekonomika a účetnictví. Teoretická část pojednává o koncepcích v ekonomickém vzdělávání a přechodu od tradiční koncepce k moderní. Zároveň jsou představeny konkrétní aktivizační metody a zásady, které slouží jako doporučení učitelům při vedení výchovně-vzdělávacího procesu. Praktická část je rozdělena do dvou dílčích částí. V první části, která je věnována studentům, jsou stanoveny výzkumné otázky, nakolik aktivizační metody ovlivňují zapamatování si získaných poznatků, zda aktivizující metody zvyšují motivaci ke studiu ekonomických předmětů a jaké myšlenkové operace jsou použitím aktivizačních metod rozvíjeny. Druhá část, která je zaměřena na učitele, zjišťuje, nakolik jsou aktivizační metody využívány při výuce, jaký přínos učitelé spatřují a jaké jsou nejčastější překážky při využívání aktivizačních metod ve výuce. V závěru práce jsou vyhodnoceny oba dotazníky, zodpovězeny výzkumné otázky a navrhnuta doporučení ke zlepšení efektivity práce. |
Keywords: | Didaktické zásady; Aktivizující metody ve výuce; Tradiční metody výuky; Klíčové kompetence; Bloomova taxonomie cílů |
Thesis title: | Activating methods in education of economics subjects |
---|---|
Author: | Procházková, Veronika |
Thesis type: | Diploma thesis |
Supervisor: | Berková, Kateřina |
Opponents: | Holečková, Lenka |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | The Master´s thesis deals with the influence of activating teaching methods in education, particularly in economics and accounting subjects. The theoretical part deals with different concepts in economic education and the transition from traditional to modern concepts. There are also specific activation methods and principles introduced. The analytical part is divided into two parts. The first part focuses on students and includes research questions which are set to answer if activation methods affect the memorization of acquired knowledge or if they increase motivation to study economic subjects. The second part focuses on teachers and detects how much activation methods are used in education, what benefits teachers see and what are the most common blocks in using activation methods. At the end of the work, there is evaluation of two surveys and there are recommendations proposed to improve work efficiency. |
Keywords: | Traditional teaching methods; Activating teaching methods; Didactic principles; Soft skills; Bloom´s taxonomy |
Information about study
Study programme: | Finance a účetnictví/Učitelství ekonomických předmětů pro střední školy |
---|---|
Type of study programme: | Magisterský studijní program |
Assigned degree: | Ing. |
Institutions assigning academic degree: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: | Faculty of Finance and Accounting |
Department: | Department of Economic Teaching Methodology |
Information on submission and defense
Date of assignment: | 1. 5. 2017 |
---|---|
Date of submission: | 25. 5. 2020 |
Date of defense: | 15. 6. 2020 |
Identifier in the InSIS system: | https://insis.vse.cz/zp/61026/podrobnosti |