Leadership styles and their influence on learning culture in the organization

Thesis title: Styly vedení a jejich vliv na kulturu učení v organizaci
Author: Řezáčová, Tereza
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Komárková, Lenka
Opponents: Hiršová, Miloslava
Thesis language: Česky
Abstract:
V diplomové práci je zkoumán vliv stylu vedení na kulturu učení v organizaci. Před-pokladem je, že existují určité styly vedení, které jsou ke kultuře učení více nakloněny, a naopak existují styly vedení, které nenechávají zaměstnancům příliš prostoru pro učení a další vlastní vývoj. V teoretické části práce jsou představeny styly vedení a jejich historický vývoj. Podrobněji je popsán transformační styl a jeho složky. Dále je vysvětlen pojem kultury učení v organizaci, včetně popsání jednotlivých dimenzí a úrovní. V aplikační části byly zodpovězeny tři výzkumné a tři doplňující otázky. K výzkumu byly využity dotazníky DLOQ-A a CLQ. Získané výsledky byly využity k tvorbě doporučení pro zlepšení kultury učení a rozvoj lidských zdrojů. Dalším přínosem práce byla snaha počeštit daná témata.
Keywords: Styly vedení; Leadership; Kultura učení; DLOQ; CLQ
Thesis title: Leadership styles and their influence on learning culture in the organization
Author: Řezáčová, Tereza
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Komárková, Lenka
Opponents: Hiršová, Miloslava
Thesis language: Česky
Abstract:
The diploma thesis examines the influence of leadership style on the culture of learning in the organization. The assumption is that there are certain leadership styles that are more inclined to a learning culture, and conversely there are leadership styles that do not leave employees much room for learning and further development. The theoretical part of the thesis presents leadership styles and their historical development. The transformation style and its components are described in more detail. Furthermore, the concept of learning culture in the organization is explained, including a description of individual dimensions and levels. In the application part, three research and three supplementary questions were answered. DLOQ-A and CLQ questionnaires were used for the research. The results obtained were used to make recommendations for improving the culture of learning and human resource development. Another benefit of the work was the effort to translate the topics into Czech.
Keywords: Leadership; Learning culture; Leadership styles; DLOQ; CLQ

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Management
Department: Department of Exact Methods

Information on submission and defense

Date of assignment: 12. 3. 2019
Date of submission: 12. 7. 2020
Date of defense: 20. 8. 2020
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/69141/podrobnosti

Files for download

    Last update: