The influence of consumer’s education on greenwashing perception

Thesis title: Vliv vzdělání spotřebitele na vnímání greenwashingu
Author: Pištorová, Sára
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Chytková, Zuzana
Opponents: Pašmik, Jaroslav
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce se zabývá tématem greenwashingu v marketingové komunikaci společností. Hlavním cílem této diplomové práce je identifikovat, jakým způsobem se liší vnímání tohoto fenoménu mezi různě vzdělanými spotřebiteli. Teoretická část práce je zaměřena na představení konceptu zeleného marketingu, vymezení greenwashingu a výstupů zahraničních studií týkajících se jeho způsobu vnímání spotřebiteli. Praktická část zahrnuje představení kontextu kvalitativního výzkumu, jenž probíhal pomocí metody polostrukturovaných rozhovorů se spotřebiteli z generace Y nakupujícími na kosmetickém trhu, 
a výsledků tohoto výzkumu. Závěrem práce jsou interpretovány a diskutovány výstupy vyplývající z analýzy získaných dat, na jejichž základě jsou formulována doporučení pro zefektivnění marketingové komunikace v oblasti udržitelných produktů.
Keywords: environmentální uvědomění; úroveň vzdělání spotřebitelů; generace Y; zelený marketing jako nástroj CSR; vnímání greenwashingu
Thesis title: The influence of consumer’s education on greenwashing perception
Author: Pištorová, Sára
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Chytková, Zuzana
Opponents: Pašmik, Jaroslav
Thesis language: Česky
Abstract:
This master‘s thesis is focused on the topic of greenwashing in marketing communication. The main aim of this thesis is to identify how the perception of this phenomenon differs between differently educated consumers. The theoretical part provides a comprehensive overview of the green marketing concept, 
the definition of greenwashing and the findings of foreign studies regarding consumer perception of greenwashing. In the practical part, the research context and the methodology of qualitative research is described first, followed by 
the analysis of obtained data by means of semi-structured interviews with Generation Y consumers in the cosmetics market. Finally, the results of 
the analysis are interpreted and discussed and the recommendations for marketing communication of sustainable products are formulated.
Keywords: generation Y; environmental awareness; green marketing as a CSR tool; level of consumers` education; perception of greenwashing

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 29. 10. 2019
Date of submission: 24. 7. 2020
Date of defense: 9. 9. 2020
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/71473/podrobnosti

Files for download

    Last update: