Digital technologies in education at secondary schools of economics

Thesis title: Digitální technologie ve vzdělávání na středních školách ekonomického zaměření
Author: Junková, Anna
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Krpálková Krelová, Katarína
Opponents: Berková, Kateřina
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato diplomová práce se zabývá digitálními technologiemi ve vzdělávání, konkrétně je zaměřena na učitele a žáky středních škol ekonomického zaměření. Cílem práce je zjistit aktuální úroveň digitální gramotnosti a digitálních kompetencí právě u těchto učitelů. Pomocí kvantitativní metody, konkrétně dotazníkového šetření byla tato úroveň zjištěna a bylo potvrzeno, že není příliš vysoká. Kvalitativní výzkum zkoumal reakce učitelů na distanční výuku zaviněnou korona virovou pandemií v souvislosti s digitálními technologiemi ve výuce. V závěru práce jsou doporučení, jak na zjištěnou realitu lze reagovat a jak by se dala situace na středních školách ekonomického zaměření v rámci digitálních technologií zlepšit.
Keywords: Klíčové kompetence; Digitální kompetence; Digitální gramotnost; Digitální technologie; Inovativní vyučování
Thesis title: Digital technologies in education at secondary schools of economics
Author: Junková, Anna
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Krpálková Krelová, Katarína
Opponents: Berková, Kateřina
Thesis language: Česky
Abstract:
This thesis deals with digital technologies in education, specifically it is focused on teachers and students of secondary schools of economics. The aim of the thesis is to determine the current level of digital literacy and digital competencies of these teachers. Using a quantitative method, namely a questionnaire survey, this level was determined and it was confirmed that it is not very high. Qualitative research has examined teachers' responses to distance learning caused by the corona virus pandemic in connection with digital technologies in teaching. At the end of the thesis are recommendations on how to respond to the identified reality and how the situation at secondary schools of economic orientation in the field of digital technologies could be improved.
Keywords: Digital competence; Digital literacy; Digital technology; Innovative teaching; Key competencies

Information about study

Study programme: Finance a účetnictví/Učitelství ekonomických předmětů pro střední školy
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Finance and Accounting
Department: Department of Economic Teaching Methodology

Information on submission and defense

Date of assignment: 12. 9. 2019
Date of submission: 2. 8. 2020
Date of defense: 8. 1. 2021
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/70443/podrobnosti

Files for download

    Last update: