Determinants of consumer behaviour on the sharing economy market

Thesis title: Determinanty spotřebitelského chování na trhu sdílené ekonomiky
Author: Hájek, Jaroslav
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Čihák, Jakub
Opponents: Kadeřábková, Božena
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato bakalářská práce zkoumá nový fenomén sdílené ekonomiky, přesněji se zabývá determinanty chování spotřebitelů, kteří využívají těchto služeb. Cílem práce je potvrdit hypotézu, že lidé s nižšími příjmy jsou více informovaní o nabízených službách a více tyto služby využívají. Hypotéza je testována pro území České republiky pomocí regresní analýzy a to na základě dat vzešlých z dotazníkového šetření provedeného pro účely této práce. z výsledku analýzy vyplývá, že existuje negativní vztah mezi výší hrubé mzdy a mírou participace na trhu sdílené ekonomiky. Dalším zjištěním této práce je prokázání vztahů jiných demografických ukazatelů s mírou participace. Pozitivní vztah s mírou participace se podařil prokázat u mužů, mladších osob a osob bydlících ve větších městech. Hlavní přínos práce plyne z lepšího pochopení spotřebitele sdílené ekonomiky.
Keywords: sdílená ekonomika; kolaborativní ekonomika; Airbnb; couchsurfing; carsharing; Uber; Zonky; P2P; dotazníkové šetření; lineární regrese
Thesis title: Determinants of consumer behaviour on the sharing economy market
Author: Hájek, Jaroslav
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Čihák, Jakub
Opponents: Kadeřábková, Božena
Thesis language: Česky
Abstract:
This bachelor thesis examines new phenomenon, sharing economy, specifically determinants of behaviour of consumers of these services. The main aim of this thesis is to test hypothesis, that people with lower income are more informed about sharing economy and use it more frequently. The hypothesis is tested for the Czech Republic. Regression analysis, which is used to test the hypothesis is based on data from a questionnaire survey conducted for the purposes of this thesis. The results of the analysis show a negative relation between the amount of gross wage and participation rate on the share economy market. Another finding is proven relation of other demographic indicators with participation rate. Proven positive relation was with men, younger people and people living in larger cities. The main benefit of this work is better understanding of the nature of sharing economy consumer
Keywords: sharing economy; collaborative economy; Airbnb; couchsurfing; carsharing; Uber; Zonky; P2P; questionnaire survey ; linear regression

Information about study

Study programme: Ekonomie a hospodářská správa/Ekonomie
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Economics
Department: Department of Economics

Information on submission and defense

Date of assignment: 29. 9. 2019
Date of submission: 18. 8. 2020
Date of defense: 9. 9. 2020
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/70865/podrobnosti

Files for download

    Last update: