Segmentation of the colour cosmetics market

Thesis title: Segmentace trhu dekorativní kosmetiky
Author: Márová, Hana
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Koudelka, Jan
Opponents: Sádlová, Barbora
Thesis language: Česky
Abstract:
Diplomová práce se zabývá odkrytím segmentů na českém trhu s dekorativní kosmetikou. Cílem je daný trh rozdělit do vnitřně homogenních a vně dostatečně heterogenních skupin a určit jejich charakteristické prvky, kterými se vyznačují. Zjištění těchto charakteristik napomáhá k podrobnějšímu poznání jednotlivých druhů zákazníků a k vytvoření vhodného marketingového přístupu, jímž lze na tyto zákazníky cílit a efektivně komunikovat marketingová sdělení. Práce je rozdělena do dvou částí – teoretické a praktické. V teoretické části jsou vymezeny základní pojmy, přístupy a analýzy využívané v praktické části pro segmentaci trhu a poznání jednotlivých segmentů. Dále následuje stručná charakteristika trhu s dekorativní kosmetikou a jeho trendy.Praktická část práce se zabývá odkrytím jednotlivých segmentů na základě sekundárních dat z databáze MML-TGI společnosti Median, s.r.o., a to pomocí statistických analýz. Dále jsou využívána primární data, která byla získána dotazníkovým šetřením s respondenty ze zjištěných segmentů. V závěru práce jsou doporučení, jak k jednotlivým segmentům přistupovat a jaké marketingové prostředky využívat k efektivní komunikaci.
Keywords: dekorativní kosmetika; Segmentace trhu; MML-TGI
Thesis title: Segmentation of the colour cosmetics market
Author: Márová, Hana
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Koudelka, Jan
Opponents: Sádlová, Barbora
Thesis language: Česky
Abstract:
This master thesis focuses on a customer and market segmentation of colour cosmetics. The main aim is to divide a particular market into inner (homogenous) and into outer (heterogenic) groups in order to determine their specific character. Identifying these specific characteristics helps deepen the understanding of different customers and helps to create a suitable marketing approach to efficiently communicate marketing messages.This thesis is divided into two parts - theoretical and practical. The theoretical part focuses on the basic terms, approaches and analyses which are being used in the practical part to determine the market segmentation and to understand each segment. Additionally, it describes the basic characteristics of the colour cosmetics market and its trends.In contrast, the practical part focuses on discovering each segment based on the secondary data which were obtained from the MML-TGI database of Median Inc. company by using statistical analyses. Furthermore, this part shows the results of primary data that were obtained from a survey which was conducted among particular segments. Lastly the conclusion recommends how to approach each segment and which marketing resources should be used in order to communicate efficiently.
Keywords: Market segmentation; colour cosmetics ; MML-TGI

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 20. 11. 2019
Date of submission: 25. 8. 2020
Date of defense: 10. 9. 2020
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/72369/podrobnosti

Files for download

    Last update: