Modern technology in retail

Thesis title: Moderní technologie v retailu
Author: Pokorná, Lucie
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Zeman, Jiří
Opponents: Mokrejšová, Veronika
Thesis language: Česky
Abstract:
Cílem bakalářské práce je představit moderní technologie, které se v současnosti využívají v oblasti retailu, a za pomoci vlastního dotazníkového šetření zjistit, zda moderní technologie dokážou ovlivnit nákupní chování občanů České republiky. První kapitola se věnuje nákupnímu chování spotřebitelů, nejprve z teoretického hlediska a poté nákupním návykům obyvatel České republiky a Spojených států amerických. Druhá kapitola je zaměřená na specifické technologie, jmenovitě na samoobslužné pokladny a self-scanning, Amazon Go, doručování pomocí dronů, virtuálního asistenta Theatro a RFID. U každé technologie je uveden stručný popis funkce, výhody, nevýhody a zda se technologie v současné době využívá v ČR. Třetí a poslední kapitola se zabývá vlastním výzkumem. Dotazníkové šetření je omezeno pouze na nákup potravin a věnuje se technologiím jako samoobslužné pokladny, self-scanning a nakupování online.
Keywords: moderní technologie; nákupní chování; samoobslužné pokladny; self-scanning; nákup potravin; technologie; nakupování online; retail; Česká republika
Thesis title: Modern technology in retail
Author: Pokorná, Lucie
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Zeman, Jiří
Opponents: Mokrejšová, Veronika
Thesis language: Česky
Abstract:
This bachelor thesis aims to introduce modern technology that is currently used in the retail industry and to find out whether modern technology can influence the consumer behavior of Czech citizens by using a survey. The first chapter focuses on the theory behind consumer behavior and consumer behavior and preferences in the Czech Republic and the United States of America. The second chapter centers around specific technologies like self-checkout, self-scanning, Amazon Go, drone delivery, virtual assistant Theatro and RFID. Each technology is presented by its short description, pros, cons, and its current use in the Czech Republic. The last chapter addresses the survey, which focuses only on the purchase of food and technologies like self-checkout, self-scanning, and buying food online.
Keywords: retail; Amazon; consumer behaviour; shopping online; Czech Republic; modern technology; food shopping; technology; self-checkout; self-scanning

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Mezinárodní obchod
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of Retailing and Commercial Communications

Information on submission and defense

Date of assignment: 6. 6. 2019
Date of submission: 3. 12. 2020
Date of defense: 19. 1. 2021
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/69929/podrobnosti

Files for download

    Last update: