Comparison of Marketing Mix of Drinks Coca-Cola and Kofola

Thesis title: Srovnání marketingového mixu nápojů Coca-Cola a Kofola
Author: Krejzlíková, Denisa
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Čermáková, Elvíra
Opponents: Průša, Přemysl
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato bakalářská práce se zabývá marketingovým mixem nápojů Coca-Cola a Kofola. Cílem práce je porovnat marketingový mix těchto nápojů a navrhnout doporučení na jejich zlepšení. Práce se nejdříve věnuje definici marketingu, marketingovému prostředí a jednotlivým částem marketingového mixu, který zahrnuje produkt, cenu, distribuci a komunikaci. Následně jsou představeny nápoje Coca-Cola a Kofola a srovnány podle všech částí marketingového mixu. Návrhy na zlepšení marketingových mixů vychází z jejich srovnání a z výsledků dotazníkového šetření. Úkolem dotazníkového šetření bylo rovněž potvrdit či vyvrátit dvě stanovené hypotézy, jejichž znění je následující: „O tom, že se v České republice prodává Coca-Cola Energy ví maximálně 40 % respondentů.“ a „Více než polovina respondentů má vánoční televizní reklamu na Kofolu spojenou s Vánocemi". Obě stanovené hypotézy byly nakonec v dotazníkovém šetření potvrzeny. Coca-Cole je navrhnuto zvýšit povědomí o nápoji Coca-Cola Energy. Jeden z návrhů pro nápoj Kofola se vztahuje k jeho točené verzi, která by se mohla začít prodávat i v příchuti Kofola Citrus.
Keywords: marketingový mix; Coca-Cola; Kofola
Thesis title: Comparison of Marketing Mix of Drinks Coca-Cola and Kofola
Author: Krejzlíková, Denisa
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Čermáková, Elvíra
Opponents: Průša, Přemysl
Thesis language: Česky
Abstract:
This bachelor’s thesis deals with the marketing mix of drinks Coca-Cola and Kofola. The aim of this thesis is to compare marketing mix of these drinks and to suggest recommendations for their improvement. First, the focus is on a definition of terms like marketing, marketing environment and all the parts of the marketing mix that includes product, price, place and promotion. Drinks Coca-Cola and Kofola are introduced and compared according to all these components of the marketing mix. Suggestions for the improvement of both marketing mixes are based on their comparison supported by the results of the questionnaire. The task of this questionnaire was also to confirm or disprove two stated hypothesis whose wording is “A maximum of 40 % of respondents know that Coca-Cola Energy is being sold in the Czech republic.” and “More than half of the respondents connect Christmas TV commercial for Kofola with Christmas”. Both stated hypothesises were confirmed in the questionnaire in the end. One of the suggested recommendations for Coca-Cola is to raise awareness about drink Coca-Cola Energy. Another recommendation for Kofola is related to its draught version which could be newly sold in Kofola Citrus flavour.
Keywords: Coca-Cola; Kofola; marketing mix

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Mezinárodní obchod
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of Retailing and Commercial Communications

Information on submission and defense

Date of assignment: 16. 2. 2020
Date of submission: 4. 12. 2020
Date of defense: 19. 1. 2021
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/72606/podrobnosti

Files for download

    Last update: