Consumer perception of private labels in retail

Thesis title: Spotřebitelský pohled na privátní značky v retailu
Author: Svobodová, Tereza
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Mokrejšová, Veronika
Opponents: Filipová, Alena
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato diplomová práce se zaměřuje na spotřebitelský pohled na privátní značky v retailu, konkrétně s ohledem na drogistické řetězce Teta drogerie, dm a Rossmann a jejich produkty privátních značek. V současné době privátní značky zaznamenávají růst jak v celé Evropě, tak v České republice, což je jeden z důvodů, které je činí relevantním subjektem výzkumu. V případě privátních značek můžeme sledovat fenomén tzv. „premiumizace“, kdy dochází jednak ke zvyšování kvality výrobků privátních značek, ale také ke značnému posunu ve vývoji jejich obalů. Právě na kvalitu těchto produktů, design obalu a cenu se budu v analytické části práce primárně zaměřovat. Hlavním cílem je vytvořit doporučení pro Teta drogerii v oblasti spotřebitelského vnímání marketingu jejích privátních značek. Pro tento účel je nejdříve provedena SWOT analýza všech zmíněných privátních řetězců a dále jsou vyhodnocena data získaná pomocí dotazníku. Vybrané odpovědi jsou poté ověřovány statistickými metodami v programu SPSS.
Keywords: Obal; Kvalita; Spotřebitelský pohled; Privátní značky
Thesis title: Consumer perception of private labels in retail
Author: Svobodová, Tereza
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Mokrejšová, Veronika
Opponents: Filipová, Alena
Thesis language: Česky
Abstract:
This master thesis focuses on consumer perception of private labels in retail. Particularly, I will focus on drug stores chain Teta, dm and Rossmann and their private labels products. Currently, private labels experience growth around Europe as well as in the Czech Republic, therefore I find it important to do a research in this field. We can also speak about “premiumisation” of private labels, when the private labels products gained higher quality and also there is an improvement in their packaging design. This master thesis focuses mainly on quality perception, price perception and perception of the packages of private labels. The main goal of the thesis is to create recommendations for Teta in the field of consumer perception of their private labels marketing. Firstly the SWOT analysis will be held for all three analysed drug store chain. Afterwards collected data from questionnaire, will be analysed, partially by statistics methods in SPSS program.
Keywords: Package; Quality; Consumer perception; Private labels

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Mezinárodní obchod
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of Retailing and Commercial Communications

Information on submission and defense

Date of assignment: 13. 2. 2020
Date of submission: 4. 12. 2020
Date of defense: 19. 1. 2021
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/72577/podrobnosti

Files for download

    Last update: