Current trends in the globalization of brick and mortar retail

Thesis title: Aktuální trendy globalizace kamenného maloobchodu
Author: Míča, Marek
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Zeman, Jiří
Opponents: Mokrejšová, Veronika
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato práce se zabývá internacionalizací FMCG retailu. Jejím cílem bylo zjistit, jak se v průběhu let změnila geografická působnost 4 největších FMCG retailerů, identifikovat strategie internacionalizace zkoumaných retailerů a zhodnotit, jak jsou úspěšné a proč. Také bylo cílem vyvodit z těchto poznatků závěry o internacionalizaci celé kategorie FMCG retailerů. Výsledky ukázaly, že se těmto retailerům daří spíše regionálně (Schwarz Gruppe, Aldi Group), nebo jsou geograficky rozprostřené spíše nerovnoměrně (Walmart, Carrefour), ale žádná z těchto firem není skutečně globálně přítomná. Práce také identifikuje obchodní modely a strategie internacionalizace jednotlivých firem, na základě kterých formuluje faktory úspěchu FMCG retailerů v zahraničí a řadu doporučení pro zahraniční expanzi.
Keywords: globalizace; Walmart; Carrefour; Aldi; Lidl; Kaufland; Schwarz; mezinárodní strategie; retail; internacionalizace retailu; maloobchod
Thesis title: Current trends in the globalization of brick and mortar retail
Author: Míča, Marek
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Zeman, Jiří
Opponents: Mokrejšová, Veronika
Thesis language: Česky
Abstract:
This work is focused on the internationalization of FMCG retail. Its aim is to find out how the geographical scope of the 4 largest FMCG retailers has changed over the years, to identify the internationalization strategies of the retailers in question and to evaluate how successful they are and why. The aim is also to draw conclusions from this knowledge about the internationalization of the entire category of FMCG retailers. The results show that these retailers thrive rather regionally (Schwarz Gruppe, Aldi Group), or are geographically distributed quite unevenly (Walmart, Carrefour), but none of these companies is truly globally present. The thesis also identifies business models and strategies for the internationalization of individual companies, based on which it formulates the success factors of FMCG retailers abroad together with a number of recommendations for international expansion.
Keywords: retail; retail internationalisation; globalisation of retail; internationalization theory; entry method; FMCG retail

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Mezinárodní obchod
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of Retailing and Commercial Communications

Information on submission and defense

Date of assignment: 28. 8. 2019
Date of submission: 4. 12. 2020
Date of defense: 19. 1. 2021
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/70302/podrobnosti

Files for download

    Last update: