Impacts of British colonial administration on development in sub-Saharan Africa: a case study of Zambia
Thesis title: | Dopady britské koloniální správy na rozvoj v subsaharské Africe: případová studie Zambie |
---|---|
Author: | Žáčková, Lucie |
Thesis type: | Diplomová práce |
Supervisor: | Sejkora, Jiří |
Opponents: | Dubský, Zbyněk |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | Cílem diplomové práce je analýza dopadů britské koloniální správy na vzdělání v subsaharské Africe, konkrétně v Zambii. Především v rozvojových zemích je vzdělání důležitým faktorem ke zlepšení ekonomické situace obyvatel. K naplnění cíle práce jsem zvolila 4 dimenze – rodina a jazyk, kvalita vzdělávání, nerovnosti na základě genderu a nerovnosti mezi městskými a vesnickými oblastmi. Teoreticko-metodologická část se zaměřuje na vysvětlení základních pojmů a definování výzkumného rámce. Empirická část aplikuje definované dimenze na konkrétní stát - Zambii. Poslední část vychází z teoreticko-metodologické části a na základě vybraných dimenzí analyzuje dopad britské koloniální správy na vzdělávací systém v Zambii. |
Keywords: | Zambie ; rozvoj; vzdělání; Velká Británie |
Thesis title: | Impacts of British colonial administration on development in sub-Saharan Africa: a case study of Zambia |
---|---|
Author: | Žáčková, Lucie |
Thesis type: | Diploma thesis |
Supervisor: | Sejkora, Jiří |
Opponents: | Dubský, Zbyněk |
Thesis language: | Česky |
Abstract: | The aim of the thesis is to analyse the impact of British colonial administration on education in sub-Saharan Africa, specifically in Zambia. Education is an important factor in improving the economic situation of the population, especially in developing countries. I chose 4 dimensions to fulfil the goal of the work – family and language, first-rate education, gender inequalities and inequalities between urban and rural areas. The theoretical and methodological part focuses on explaining the basic concepts and defining the research framework. The empirical part applies defined dimensions to specific state - Zambia. The last part specializes on the theoretical and methodological part and analyses the impact of British colonial administration on the education system in Zambia based on selected dimensions. |
Keywords: | Development; education; colonialism; Zambia; Great Britain |
Information about study
Study programme: | Mezinárodní ekonomické vztahy/Mezinárodní politika a diplomacie |
---|---|
Type of study programme: | Magisterský studijní program |
Assigned degree: | Ing. |
Institutions assigning academic degree: | Vysoká škola ekonomická v Praze |
Faculty: | Faculty of International Relations |
Department: | Department of International Economic Relations |
Information on submission and defense
Date of assignment: | 9. 1. 2019 |
---|---|
Date of submission: | 4. 12. 2020 |
Date of defense: | 12. 1. 2021 |
Identifier in the InSIS system: | https://insis.vse.cz/zp/68203/podrobnosti |