The issue of Ethics on the example of a particular company

Thesis title: Problematika etiky na příkladu konkrétní firmy
Author: Slavíček, Tomáš
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Filipová, Alena
Opponents: Zeman, Jiří
Thesis language: Česky
Abstract:
Předkládaná diplomová práce se zabývá problematikou neetické monetizace v rámci videoherního průmyslu, a to konkrétně na příkladu firmy Electronic Arts. smyslem této práce je zanalyzovat dopady těchto monetizačních praktik (mikrotransakce, loot boxy) na uživatele a především jejich vliv na děti a mladistvé. Vedlejším úkolem je prozkoumat současnou úroveň regulace na území ČR a ve světě. Státy jako Belgie či Nizozemí regulují loot boxy jako hazard. Hlavním cílem je analyzovat podnikání společnosti Electronic Arts (herního vydavatele) z etického hlediska a doporučit kroky ke zlepšení etického standardu. Tato práce je rozdělena na tři kapitoly, první se zabývá dosud poznanými etickými standardy, druhá se věnuje etickým problémům v rámci videoherního průmyslu a třetí kapitola se věnuje analýze a doporučení společnosti Electronic Arts. Nepřímím cílem této práce je poukázat na neetické praktiky, které mohou způsobit vážné psychologické i finanční následky jednotlivcům a především dětem, mladistvým a lidem s náchylností k hazardu a argumentovat, že nelze toto téma ignorovat pouze z důvodu, že se jedná o "dětskou zábavu".
Keywords: Videoherní průmysl; Electronic Arts; Ochrana dětí; Závislost na hazardních hrách; Loot boxy; Videohry; Etika; Mikrotransakce; Etické problémy; Etické podnikání; Ochrana spotřebitele; Regulace hazardních her; Hazard; Hry
Thesis title: The issue of Ethics on the example of a particular company
Author: Slavíček, Tomáš
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Filipová, Alena
Opponents: Zeman, Jiří
Thesis language: Česky
Abstract:
This Master's thesis focuses on the issue of unethical monetization in videogame industry, and specifically on the example of Electronic Arts. The meaning of this thesis is to analyze these practices (microtransactions, loot boxes) and their impact on the users, especially on children and youth. Secondary goal focuses on the concurrent regulatory processes in the Czech Republic and globally. Countries like Belgium and the Netherlands have regulated loot boxes in the same manner they regulate Gambling. The main goal of this thesis is to analyze the business practices of Electronic Arts (game publisher) from an ethical standpoint and provide recommendations to better their ethical standard. This thesis is divided into three chapters, first of which collects the knowledge of Ethics so far, second explores the current ethical quandary in video game industry and the third chapters analyzes unethical behavior of EA and recommends steps to restore it's ethical status. The underlying goal of this thesis is to raise awareness about these issues which are often dismissed for being "children's games". However it is precisely children who are thee most vulnerable and susceptible to these predatory tactics, they can cause serious psychological and monetary harm especially to young children, teenagers and adults prone to gambling.
Keywords: Microtransaction; Loot Boxes; Unethical business practices; Electronic Arts; Videogame industry; Consumer protection; Video games; Games; Ethics; Ethical problems; Ethical issues; Ethical quandary; Predatory monetization

Information about study

Study programme: Mezinárodní ekonomické vztahy/Mezinárodní obchod
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of International Relations
Department: Department of Retailing and Commercial Communications

Information on submission and defense

Date of assignment: 16. 12. 2018
Date of submission: 4. 12. 2020
Date of defense: 19. 1. 2021
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/68084/podrobnosti

Files for download

    Last update: