Counterfeit goods on the Czech market

Thesis title: Padělané zboží na českém trhu
Author: Valentová, Anna
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Horová, Olga
Opponents: Havelka, Roman
Thesis language: Česky
Abstract:
Cílem této bakalářské práce je především ověřit míru informovanosti spotřebitelů o negativních dopadech padělaného zboží a na základě toho navrhnout řešení, jak informovanost o tomto problému zlepšit a přispět tak ke snížení poptávky po padělcích. Práce rovněž tyto negativní dopady shrnuje a vymezuje, jak se na prodeji padělků podílejí spotřebitelé svojí neklesající poptávkou. V první polovině práce je popsána aktuální situace na trhu padělků, nové trendy v oblasti padělání i současná opatření, kterými se snaží různé instituce rostoucí množství padělků řešit. Ve druhé polovině práce je za pomoci dotazníkového šetření a rozhovoru s odborníkem potvrzena domněnka, že spotřebitelé by padělky kupovali méně, kdyby byli při svém nákupním rozhodnutí o uváděných negativních dopadech dostatečně informovaní. Na závěr jsou sepsána doporučení, jak lze tohoto zjištění v době rozvoje internetu využít. Obzvláště v současném období koronavirové krize, kdy se mnozí občané cítí vládou nadměrně omezováni, by nebylo vhodné zavádět další radikální omezující opatření. Proto je pracováno s doporučeními, která navrhují řešení problému nenásilnou cestou.
Keywords: padělky; chování spotřebitele; negativní dopady
Thesis title: Counterfeit goods on the Czech market
Author: Valentová, Anna
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Horová, Olga
Opponents: Havelka, Roman
Thesis language: Česky
Abstract:
The aim of this bachelor thesis is to test the consumers knowledge of the main issues of counterfeiting and suggest a solution to improve the awareness in order to limit the demand for counterfeit goods. The thesis also summarizes the negative effects of counterfeit trade and determines the role played by the consumer in mitigating these. In the first half of this paper, the current situation on the counterfeit market is reviewed and new trends as well as measures taken by the institutions to stop the trade are evaluated. In the second half, results of a survey and an interview confirm the tested hypothesis that consumers would reduce their spending on counterfeit goods if they were more informed about the negative consequences. In conclusion, recommendations to achive higher awareness and limit the impact conservatively are presented. Especially in the current period of the coronavirus crisis, when many citizens feel overly constrained by the government, introducing more radical restrictive measures would not be appropriate. Therefore solutions to the problem in non-violent way are suggested.
Keywords: negative impacts; consumer behaviour; counterfeit

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Podniková ekonomika a management
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 6. 4. 2020
Date of submission: 8. 12. 2020
Date of defense: 13. 1. 2021
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/73157/podrobnosti

Files for download

    Last update: