The influence of wine packaging parameters on the shopping behavior of the generation Z

Thesis title: Vliv parametrů obalu vína na nákupní chování generace Z
Author: Vítek, Jan
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Vondra, Zdeněk
Opponents: Gburíková, Alžbeta
Thesis language: Česky
Abstract:
Hlavním tématem této bakalářské práce je vliv parametrů obalu vína na nákupní chování generace „Z.“ Cílem této práce je definice parametrů obalu vína, které jsou klíčové v kupním rozhodovacím procesu této cílové skupiny. Stanoveného cíle bylo dosaženo pomocí kvantitativního výzkumu metodou online dotazníku. Teoretická část této práce je věnována důležitým informacím nezbytným pro pochopení základního chování zákazníka na trhu a pro následnou tvorbu výzkumu jako jsou, definice cílové skupiny, obecný popis nákupního chování a rozhodovacího kupního procesu zákazníka. Dále je tato část zaměřena na obalový design vína a metodiku tvorby kvantitativního výzkumu. Praktická část této práce je zaměřena na tvorbu dotazníku, sběr dat a jejich vyhodnocení. Na základě vyhodnocených dat byla sestavena závěrečná zpráva, jež obsahuje souhrn výzkumu, poznatků z výzkumu, doporučení pro výběr vín cílících na generaci „Z“ a podněty k dalšímu zkoumání. Tato bakalářská práce by měla být přínosem pro každého, jehož předmětem podnikání je oblast vína. Zejména tedy pro prodejce, dovozce, či výrobce vín.
Keywords: marketing; víno; parametry obalu; kvantitativní výzkum; dotazník; generace Z
Thesis title: The influence of wine packaging parameters on the shopping behavior of the generation Z
Author: Vítek, Jan
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Vondra, Zdeněk
Opponents: Gburíková, Alžbeta
Thesis language: Česky
Abstract:
The main topic of this bachelor thesis is the influence of wine packaging parameters on the shopping behavior of the "Z" generation. The aim of this thesis is to define the parameters of wine packaging, which are key in the purchasing decision-making process of mentioned target group. The set goal was achieved through quantitative research using the online questionnaire. The theoretical part of this thesis is devoted to important information necessary for understanding the basic behavior of the customer in the market and for the subsequent creation of research such as, the definition of the target group, a general description of purchasing behavior and customer decision-making process. Furthermore, this part of the thesis focuses on the packaging design of wine and the methodology of creating quantitative research. The practical part of this thesis is focused on the creation of a questionnaire, data collection and evaluation. Based on the evaluated data, a final report was compiled, which contains a research summary, research findings, recommendations for the selection of wines targeting the "Z" generation and suggestions for further research. This bachelor thesis should be beneficial to everyone whose business is the field of wine. Especially for sellers, importers or wine producers.
Keywords: Marketing; Wine; packaging parameters; quantitative research; questionnaire; generation Z

Information about study

Study programme: Aplikovaná informatika/Multimédia v ekonomické praxi
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Informatics and Statistics
Department: Department of Multimedia

Information on submission and defense

Date of assignment: 14. 1. 2019
Date of submission: 14. 12. 2020
Date of defense: 28. 1. 2021
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/69197/podrobnosti

Files for download

    Last update: