Sémiotický model pro design herních postav

Thesis title: Sémiotická analýza postav z počítačových her
Author: Le, Thach Thao
Thesis type: Bakalářská práce
Supervisor: Sigmund, Tomáš
Opponents: Javora, Jakub
Thesis language: Česky
Abstract:
Bakalářská práce se věnuje propojení sémiotiky kultury a designu herních postav. Cílem práce je prozkoumat možnost využití sémiotiky jako hlavního nástroje pro analýzu her a jeho následnou implementaci na design herních postav. Bakalářská práce je rozdělena na dva oddíly, na teoretickou a praktickou část. Teoretická část má za úkol shrnout způsoby generování významu v designu a sémiotice. Dále se zabývá problematikou předchozích studií her a designem zábavy. V praktické části je ověřována možnost implementace sémiotiky kultury na hry. Ověřuji, zda všechny vlastnosti a funkce textu v kultuře splňují i hry. Je zde porovnán přístup dvou typů designerů postav. Následuje možný model pro design postav, který využívá sémiotiku pro konzistentní pochopení postavy napříč celou kulturou.
Keywords: Sémiotika; počítačové hry; videohry; design herních postav
Thesis title: Sémiotický model pro design herních postav
Author: Le, Thach Thao
Thesis type: Bachelor thesis
Supervisor: Sigmund, Tomáš
Opponents: Javora, Jakub
Thesis language: Česky
Abstract:
This bachelor’s thesis studies the connection between the semiotics of culture and character design. The purpose of this work is to examine the possibility of the application of semiotics as the main tool for game analysis and its implementation on character design. This bachelor’s thesis is divided into two sections, a theoretical section, and a practical section. The theoretical section summarizes meaning generation in design and in semiotics. It describes issues with game studies in the past and the design of fun. The practical section verifies the possibility of the semiotics of culture implementation to games. I examine wheather all the features and functions of text in culture are met by games. It compares two approaches of two types of the character designer. It’s followed by a potential character design model that uses semiotics for a consistent understanding of a character across the culture.
Keywords: video games; computer games; semiotics; character design

Information about study

Study programme: Aplikovaná informatika/Multimédia v ekonomické praxi
Type of study programme: Bakalářský studijní program
Assigned degree: Bc.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Informatics and Statistics
Department: Department of Multimedia

Information on submission and defense

Date of assignment: 6. 2. 2020
Date of submission: 14. 12. 2020
Date of defense: 28. 1. 2021
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/72411/podrobnosti

Files for download

    Last update: