The importance of private brands at grocery market with a focus on the online market

Thesis title: Význam privátních značek v oblasti retailu potravin se zaměřením na online trh
Author: Kratochvílová, Žaneta
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Tahal, Radek
Opponents: Stříteský, Václav
Thesis language: Česky
Abstract:
Tato diplomová práce se zabývá analýzou českého trhu privátních značek. Hlavním cílem této diplomové práce je zjištění současného postoje zákazníků k privátním značkám na českém trhu a dále zpracování doporučení dalšího rozvoje privátní značky sledovaného obchodu Rohlik.cz. Za účelem dosažení tohoto cíle byl proveden kvalitativní a posléze kvantitativní výzkum. V rámci kvalitativního výzkumu byly provedeny hloubkové rozhovory, kterých se účastnilo 20 respondentek napříč dvěma předem stanovenými segmenty. Kvalitativní výzkum byl doplněn o dotazníkové šetření, kterého se účastnilo 1 004 respondentek. Na základě zjištění z obou těchto výzkumů byla vypracována doporučení pro další rozvoj sektoru privátních značek firmy Rohlik.cz. Firmě bylo především doporučeno vytvoření nové značky, která bude cílit na cenově citlivější segment než současná privátní značka BEZ KOMPROMISU. Mezi dalšími doporučeními se pak vyskytují možnosti rozšíření portfolia současné značky nebo návrhy na komunikační kanály, kterými značky podporovat. Tato doporučení budou poskytnuta a diskutována se sledovanou firmou a mohou sloužit jako podklad pro další strategická rozhodnutí.
Keywords: Privátní značky; retail; prodej potravin; marketing
Thesis title: The importance of private brands at grocery market with a focus on the online market
Author: Kratochvílová, Žaneta
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Tahal, Radek
Opponents: Stříteský, Václav
Thesis language: Česky
Abstract:
The subject of the diploma thesis is the analysis of private labels in the Czech Republic. Main goals are understanding customers' perception of private labels and based on this, preparing recommendations for further development of the private labels of the online retailer Rohlik.cz. In order to achieve these goals, qualitative and quantitative research were prepared. The in-depth interview with 20 customers set up the base ground for a questionnaire filled by 1004 respondents. Based on the findings of both of these researches, recommendations were developed for the further development of the private label sector of Rohlik.cz. Above all, the company was recommended to create a new brand that will target a more price-sensitive segment than the current private label BEZ KOMPROMISU. Other recommendations include which categories should Rohlik.cz includes to portfolio to support both brands and also some marketing touchpoints where to gain new customers. Based on the information gathered, strategic suggestion guidelines for further development of Rohlik.cz private label are prepared and handed over to the company.
Keywords: retail; grocery market; Private brands; marketing

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Arts Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 9. 6. 2020
Date of submission: 15. 12. 2020
Date of defense: 3. 2. 2021
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/73505/podrobnosti

Files for download

    Last update: