Bariers of gay marketing in Czech republic

Thesis title: Bariéry gay marketingu v České republice
Author: Šiška, Miroslav
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Boučková, Jana
Opponents: Procházková, Markéta
Thesis language: Česky
Abstract:
V posledních desetiletích se řada firem ve světě rozhodla začít oslovovat LGBT menšinu, jejíž velikost poskytuje mnoho nových potenciálních zákazníků. Pro zaměření na tento segment vzniká označení „gay marketing“, přičemž tento fenomén se postupně stává významnou součástí strategického marketingu velkých firem v téměř libovolném odvětví. Přesto je tento pojem v České republice téměř neznámý a jeho nástroje téměř nepoužívány a to i firmami, které mimo náš trh LGBT komunitu často podporují, hledají k ní nové cesty a snaží se zde formovat silnou vazbu. Tato diplomová práce využívá metody polostrukturovaných kvalitativních rozhovorů s respondenty pohybující se v marketingových odděleních, aby odhalila příčiny této diskrepance. Na základě těchto rozhovorů bylo formulováno 9 bariér ve dvou kategoriích – interní a externí bariéry.
Keywords: LGBT; Sexuální menšiny; Marketing
Thesis title: Bariers of gay marketing in Czech republic
Author: Šiška, Miroslav
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Boučková, Jana
Opponents: Procházková, Markéta
Thesis language: Česky
Abstract:
In past decades many companies decided to appeal to LGBT minority which they believe is a huge and rich segment, where they can gain loyal new customers. Term „gay marketing“ arise and it prooved to be succesfull and important part of strategic marketing of the biggest firms in almost every market. Despite that, in Czech republic it is still something almost non-existent, not even international conglomerates which support LGBT communities across the world, focuse on them and look for new ways to approach this segment, do not use any consistent gay marketing tool in Czech market. This diploma thesis is using qualitative semi-structured interviews with representants of marketing departments and marketing agencies in order to determine bariers of using tools of gay marketing in Czech republic. During those interviews 9 main concerns were found in two categories – external and internal barriers.
Keywords: LGBT; Marketing; Sexual minorities

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Business Administration
Department: Department of Marketing

Information on submission and defense

Date of assignment: 2. 12. 2019
Date of submission: 15. 12. 2020
Date of defense: 3. 2. 2021
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/71819/podrobnosti

Files for download

    Last update: