The success potential of a new company providing smart homes in the Czech Republic

Thesis title: Potenciál úspěšnosti nově vznikající firmy poskytující chytré domácnosti v České republice
Author: Ertl, Marek
Thesis type: Diplomová práce
Supervisor: Fiala, Roman
Opponents: Závodný Pospíšil, Jan
Thesis language: Česky
Abstract:
Cílem této diplomové práce je zhodnotit potenciál úspěšnosti podnikatelské příležitosti, kterou autor spatřuje v poskytování chytrých domácností. Na základě zpracované literární rešerše odborné literatury vychází autor z vybraných částí podnikatelského plánu pro účely majitele, či managementu firmy k ověření úspěšnosti podnikatelské příležitosti v části praktické. Prvním cílem práce je prostřednictvím autorova vlastního výzkumu ověření závislosti mezi zájmem o nákup chytré domácnosti a demografickým rozdělením obyvatel ČR. Druhým cílem práce je definice cílové skupiny zákazníků chytrých domácností, která je provedena opět na základě výsledků autorova vlastního výzkumu. Třetím cílem práce je prostřednictvím PEST analýzy a Porterova modelu pěti sil identifikovat faktory makroprostředí, které mohou pozitivně i negativně ovlivnit úspěšnost takovéto firmy. Čtvrtým cílem práce je tvorba marketingové strategie reflektující identifikovanou cílovou skupinu zákazníků chytrých domácností, a to prostřednictvím vhodného positioningu a marketingového mixu 4P. Posledním cílem této práce je ověření finanční životaschopnosti projektu prostřednictvím rozhodovacích stromů, jejichž výsledky jsou zpracovány ve výkazu zisků a ztrát.
Keywords: analýza trhu; podnikatelská příležitost; Porterův model pěti sil; rozhodovací strom; PEST analýza; finanční zhodnocení; marketingový mix 4P
Thesis title: The success potential of a new company providing smart homes in the Czech Republic
Author: Ertl, Marek
Thesis type: Diploma thesis
Supervisor: Fiala, Roman
Opponents: Závodný Pospíšil, Jan
Thesis language: Česky
Abstract:
The aim of this diploma thesis is to evaluate the potential of the business opportunity success that the author sees in providing smart homes. Based on the processed literary search of literature, the author draws on selected parts of the business plan for the purposes of the owner or management of the company to verify the success of the business opportunity in the practical part. The first aim of this work is to verify the dependence between the interest in buying a smart home and the demographic distribution of the population in Czech Republic through the author's own research. The second aim of this work is to define the target group of smart home customers, which is again performed on the basis of the results of the author's own research. The third aim of this work is to identify macroenvironmental factors that can positively and negatively affect the success of the company through PEST analysis and Porter's model of five forces. The fourth aim of this work is to create a marketing strategy reflecting the identified target group of customers of smart homes through suitable positioning and marketing mix 4P. The last aim of this work is to verify the financial viability of the project through decision trees, which results are processed in the profit and loss statement.
Keywords: PEST analysis; Porter's five forces analysis; marketing mix 4P; business opportunity; market analysis; financial evaluation; decision tree

Information about study

Study programme: Ekonomika a management/Management
Type of study programme: Magisterský studijní program
Assigned degree: Ing.
Institutions assigning academic degree: Vysoká škola ekonomická v Praze
Faculty: Faculty of Management
Department: Department of Management

Information on submission and defense

Date of assignment: 18. 3. 2019
Date of submission: 15. 12. 2020
Date of defense: 4. 2. 2021
Identifier in the InSIS system: https://insis.vse.cz/zp/69229/podrobnosti

Files for download

    Last update: